שיווק ומנהל רפואי

משרד הבריאות הסקוטי דחה את הבקשה להכללת השימוש ב-Xolair לאסתמה במסגרת ה”סל” הסקוטי

משרד הבריאות הסקוטי החליט שלא להכליל את הטיפול ב- (omalizumab (Xolair כטיפול נוסף לשיפור השליטה באסתמה אלרגית חריפה.

במסמך מפורט מסבירה הרשות הסקוטית שהניתוח הכלכלי-רפואי שהוצג ע”י חברת נוברטיס לא שכנע את הרשויות כי קיים רציונל והצדקה לשימוש בתרופה במסגרת הסל . אמנם המסמך שהוכן ע”י נוברטיס, יצרנית התרופה, הראה שיחס העלות/תועלת במונחי עלות נדרשת להשגת תוספת של שנת חיים מתואמת איכות חיים (QUALY ) היה נמוך מהסף המקובל בסקוטלנד של 30,000 לי”ש, אך לאחר שהרשויות שינו מס’ הנחות יסוד שנלקחו בחשבון במודל (כמו למשל שיעורי התמותה במקרים של אסתמה חריפה לא מטופלת שלהערכתם נמוכים ממה שהונח במודל הבסיסי) , התוצאה שהתקבלה היא של כ-37,000 לי”ש ל-QUALY ובניתוח רגישות נוסף אף מעל 40,000 לי”ש.

דווח כי היצרן מסר שבכוונתו לערער על החלטה זו.

לדיווח המלא של ועדת משה”ב הסקוטי

הערת המערכת: זהו מסמך מרתק לדעתנו לכל מי שמתעניין בתחום האסתמה ובכלכלת בריאות כאחד. מבלי להתייחס להחלטה עצמה, מעניין מאוד לראות את אופן הניתוח והגישה המשלבת הן את האספקט הרפואי והכלכלי. אפשר כמובן להתווכח עם ההחלטה, אבל זו לפחות מנומקת ומבוססת על ההערכה הכלכלית/רפואית שהוגשה ע”י החברה. נראה שהצוות הבוחן את הבקשה התעמק בה, “שיחק” עם המודל ובחן לעומק את הנחות היסוד. הויכוח או הערעור במידה ויוגש יהיה ממוקד באותן הנחות יסוד שהרשות החליטה לשנות, תוך הבאת הוכחות מבוססות לכך שהנחות היסוד שהוגשו תקפות.

בישראל אגב, כדאי לציין, שועדת הסל הייתה ליברלית יותר. כפי שניתן לראות כאן התכשיר הייחודי הזה אושר לשימוש במסגרת הסל, אך כפוף לקיום מס’ תנאים:

התרופה תינתן לטיפול בהתקיים סעיפים א-ד יחד עם סעיף ה’ או עם סעיף ו’:

 א. אסטמה קשה מתמדת שלמרות טיפולי מירבי נכון ורציף לפי GINA שלב 4, אינה מאוזנת ושיש בה מרכיב הפיך (שינוי של 12% או יותר בערכי FEV1 לאחר מתן מרחיבי סימפונות).

ב. חולה שאינו מעשן ושטופלו גורמים אחרים המחמירים אסטמה (אלרגניים, חשיפה תעסוקתית, תרופות).

ג. אסטמה אלרגית, באישור רופא מומחה למחלות אלרגיה או רופא מומחה למחלות ריאה בתנאי שהחולה עבר בירור אלרגי ונמצא חיובי לאלרגן רלוונטי.

ד. רמות IgE בין 30 ל-700 יחידות.

ה. חולים המטופלים באופן מתמיד בסטרואידים סיסטמיים. ו. קיום התוויות נגד יחסיות למתן קורסים חוזרים של סטרואידים סיסטמיים בשל תופעות לוואי או מחלות נלוות (כגון אוסטיאופורוזיס).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה