Roger Bacon ו- Albertus Magnus

את הכתבה נקדיש לשני מדענים שהשפיעו רבות על אופן החשיבה בימי הביניים. Roger Bacon  ואלברטוס מגנוס.  ביקון חי בשנים 1214 ועד 1294.  הוא היה נזיר פרנציסקאני אנגלי, חוקר טבע ופילוסוף. 

ביקון החל את לימודיו באוניברסיטת אוקספורד בהיותו בן 13 והמשיך בלימודי הפילוסופיה בפאריס. מאוחר יותר ביקון חזר לאנגליה והצטרף למסדר הפרנציסקאני. כאן התאפשר לו להקדיש את זמנו לחקר הטבע, במיוחד לכימיה ולאופטיקה.  ידיעותיו ודעותיו  עוררו עליו מורת רוח ואיבה מצד עמיתיו  לכנסייה והוא חזר  פעם נוספת לצרפת. ביקון כתב ספרים רבים. בספרים שכתב בצעירותו הוא התייחס לשאלות של ספרי הפיסיקה והמטאפיסיקה של ארסטו. מאוחר יותר כתב ספר על אופטיקה בעיקר על מראות, וכן ספרים על יסודות המתמטיקה והטבע. על אף היות ביקון נוצרי מאמין, ביחס לדעותיו המדעיים הסתמך ביקון על תצפיותיו שלו, בניגוד לדוגמה שהייתה מקובלת בזמנו בכנסייה.  בגלל דעותיו אלו נעצר ושהה בבית הסוהר משך 14 שנה לקראת סוף חייו. אנשי פאריס כינו אותו “Doctor  Mirabilis”  המלומד המופלא, תואר אשר בוודאי הגיע לו.

ביקון, אמנם, לא היה רופא אלא מדען, פילוסוף, מתמטיקאי  ופיזיקאי. אך אמונתו בתצפיות, בניסויים ובתוצאות מחקריו אשר ביצע, השפיעה על החשיבה במדעי הרפואה בתקופתו. נסיים בשני ציטוטים מכתביו.

“העיקר בחקר המדע  הוא לשאול את השאלות הנכונות” זאת הערה שכל מדען יסכים איתה. במתמטיקה הוא ראה המדע הבסיסי מכל המדעים ואי אפשר ללמוד את המדעים האחרים בלי יסוד של מתמטיקה. נסיים עם ציטוט נוסף מכתביו בו הוא מתאר את החשיבות של המתמטיקה. “אי אפשר להבין תופעות הטבע ללא ידיעת המתמטיקה. האסטרולוגיה התיאורטית והמעשית נשענות במדע המתמטיקה. דרכה אנחנו לומדים על מספר הרקיעות, על גודל הכוכבים  אותם אנחנו רואים בעזרת המכשירים שלנו, על צורתם ועל המרחק שלהם מכדור הארץ. מתמטיקה  עוזרת גם להבנת טיב כדור הארץ, גודלו צורתו ותכונותיו”.  

בן זמנו של ביקון ועמיתו בפאריס היה הנזיר הגרמני Albertus Magnus. אלברטוס נחשב כאחד האנשים המלומדים ביותר בימי הביניים. הוא לימד בפאריס ובעיר קולוניה בגרמניה. הוא התבלט בידיעותיו הרבות בפילוסופיה  בתיאולוגיה ובמדעים.  אלברטוס היה מומחה בצמחי מרפא וידיעותיו סוכמו בספרו “De Vegetabilibus  – כלומר “על צמחים”. אלברטוס כמו בייקון לא היה רופא, אך השפיע רבות על החשיבה והידיעות הרפואיות בימיו ולכן ראינו לנכון לכלול גם אותו במדור ההיסטורי שלנו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה