שיווק ומנהל רפואי

ההישרדות טובה יותר בטיפול בדיאליזה קצרה יומית מאשר בהמודיאליזה שגרתית (מתוך Hemodialysis International)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של Hemodialysis International, עולה כי ההישרדות בקרב 117 חולים, שטופלו בדיאליזה קצרה יומית הייתה ב-61% טובה יותר מזו של אוכלוסיית ארצות הברית הנמצאים בטיפול המודיאליזה שגרתית. החוקרים השתמשו ב-SMR (standardized mortality ratio) כדי לתקנן עבור הבדלים של מין, גיל, גזע וסיבת כשלון הכליה בחולים.

המסר העיקרי, שהחוקרים העבירו בתגובה ל-Medscape הוא שאם עושים יותר דיאליזה ההישרדות טובה יותר. בנוסף, כוחות המחקר כוללים את העובדה, שנעשה שימוש ב-SMR, שבהם ממשלת ארצות הברית משתמשת כדי להשוות יחידות דיאליזה שונות, וכי זה נעשה באוכלוסיית חולים גדולה בארצות הברית.

פרסומים, שדווחו לאחרונה ואשר תיארו את היתרונות של המודיאליזה תכופה (5 או יותר פעמים בשבוע) הגיעו ממחקרים תצפיתיים קטנים, שנעשו במספר מדינות. מחקרים אלה לא השתמשו בקבוצות ביקורת וייתכן כי הייתה להם הטיה לטובת חולים בריאים יותר המקבלים דיאליזה תכופה. המחקר הנוכחי השתמש ב-SMR על מנת להוריד את האפקט בהטיית הבחירה.

במחקר השתתפו 117 חולים, שטופלו בדיאליזה קצרה יומית (5 או יותר פעמים בשבוע למשך 2-3.5 שעות כפי הנדרש כדי לוודא שהדיאליזה הולמת) במשך זמן מה בין האחד בינואר 2003 וה-31 בדצמבר 2004.

אוכלוסיית המחקר כללה 71 גברים ו-46 נשים בגיל ממוצע של 55.5 (טווח בין 19 ל-89). רובם (91) היו לבנים, והסיבה לכישלון הכליה הייתה סוכרת ב-22 חולים ויתר לחץ דם ב-25 חולים. 19 חולים קיבלו דיאליזה קצרה יומית במרכז עם ציוד שגרתי ו-98 חולים קיבלו טיפול בבית עם מערכת PHD     (Aksys Ltd, Lincolnshire, Illinois). החוקרים חישבו אומדן תמותה עבור כל משתתף בהתבסס על מידע USRDS (United States Renal Data System) 2003 עבור תמותה שנתית של חולים המודיאליזה בארצות הברית.

המחקר הנוכחי מראה כי בהתבסס על SMR מחושב, המודיאליזה יומית קשורה עם שיפור בהישרדות של 61% בהשוואה לחולי המודיאליזה בארצות הברית באופן כללי. הישרדות משופרת זו דומה לזו, שרואים לאחר השתלת כליה.

במאמר נלווה, שהוצג ב-ASN (American Society of Nephrology), החוקרים דיווחו על הישרדות טובה יותר בקרב חולים, שקיבלו המודיאליזה ביתית יומית יותר תכופה בהשוואה לחולים, שקיבלו המודיאליזה ביתית שגרתית של 3 פעמים בשבוע. הקבוצה העריכה מידע של 5 שנים של 190 חולים, שהגיעו לתוכנית ההמודיאליזה הביתית שלהם בין השנים 2001-2006. מתוכם, 47 קיבלו טיפול יותר תכוף עם מכשירי המודיאליזה ביתיים או מכשירים שגרתיים להמודיאליזה לילית, ו-143 חולים קיבלו המודיאליזה ביתית שגרתית של 3 פעמים בשבוע. לאחר תקנון לגיל, מין, גזע והגורם לכישלון הכליה, לחולים, שקיבלו המודיאליזה ביתית יותר תכופה, היה שיפור של 65% בהישרדות (HR– 0.35, רווח בר סמך 95% : 0.13-0.95) בהשוואה לחולים, שקיבלו המודיאליזה ביתית שגרתית 3 פעמים בשבוע.

Hemodial Int. 2006;10:371-374

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה