שיווק ומנהל רפואי

הרפורמה בבריאות הנפש יוצאת לדרך – הודעת משרד הבריאות

דוברת משרד הבריאות הוציאה היום את ההודעה הבאה המתייחסת להעברת הטיפול ברפואת הנפש מאחריות הממשלה לקופות החולים:

12 שנים לאחר חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי חתמו היום משרדי הבריאות והאוצר על הסכם לפיו תועבר האחריות הביטוחית לשירותי בריאות הנפש לקופות החולים

משרדי הבריאות והאוצר חתמו היום, 12 שנים לאחר חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי ובהמשך למספר שנות דיונים, על הסכם לפיו החל מה-01/01/2007, תועבר מלוא האחריות הביטוחית על שירותי בריאות הנפש לקופות החולים.

ההסכם נחתם בהמשך להחלטת ממשלה מינואר 2003 שקבעה, כי המשרדים יפעלו להעברת שירותי בריאות הנפש לאחריות קופות החולים והחלטת ממשלה מפברואר 2006 שקבעה כי הרפורמה בשירותי בריאות הנפש תחל ב-01/01/2007.

במסגרת ההסכם תועבר האחריות על שירותי אשפוז פסיכיאטריים ועל הטיפול הקהילתי לקופות החולים. משרד הבריאות ימשיך להיות אחראי, בין היתר, על שיקום ושילוב נכי נפש בקהילה, גמילה מסמים והתמכרויות ולטיפול באסירים.

בהתאם להסכם תוגדל עלות סל שירותי הבריאות שבאחריות קופות החולים בסכום של 1.2  מיליארד שיאפשר לקופות לספק את השירותים הנדרשים.

ההסכם שם דגש על פיתוח שירותים בקהילה לנכי הנפש, תוך הפחתת שיעור האשפוזים לאוכלוסיה זו. סוכם כי מספר מיטות האשפוז הפסיכיאטריות יעמוד מעתה על 3,150 וכי המקורות המתפנים יופנו לפיתוח שירותים בקהילה. בנוסף, העמיד משרד האוצר תוספת תקציב בסך של 160 מיליון שתתפרס על פני השנים 2007-2010 ותאפשר לקופות לפתח ולחזק את המערך הקהילתי. כמו כן, סוכם כי בשנים 2007-2009 יוקצה סכום כולל של 30 מיליון לפיתוח מרפאות פסיכיאטריות בקהילה.

נדבך נוסף ברפורמה, הינו שיקום ושילוב נכי הנפש בקהילה שכאמור האחריות עליו נשארת בידי משרד הבריאות. במסגרת ההסכם יתווסף במהלך השנים 2007-2008, סך של 40 מיליון לטובת הפעלת חוק שיקום ושילוב נכי נפש בקהילה, התש”ס-2000.  

במקביל להעברת האחריות ממשרד הבריאות לקופות החולים יתוגבר מערך הבקרה של המשרד, כך שיוכל לפקח על אופן הפיתוח ומתן השירותים על ידי קופות החולים.

שר האוצר, אברהם הירשזון: ” העברת האחריות לקופות החולים לאחר 12 שנים, הינה צעד נכון שיטיב עם אוכלוסיית נכי הנפש בישראל. אני רואה חשיבות רבה ביישום הרפורמה ובשילוב נכי הנפש בקהילה ולצורך כך, ניתנה על פני מספר שנים תוספת תקציב של 230 מיליון שתביא לשיפור משמעותי בצורת הטיפול ובשירות הניתן לאוכלוסייה זו”.

שר הבריאות, יעקב בן יזרי, מברך על חתימת ההסכם ועל כך שהמדינה הכירה בחשיבות והצורך ברפורמה. ” אני לא רואה מקום להפריד בין הטיפול הכללי בחולה לבין טיפולו הנפשי ואני סבור כי יש לפעול לאיחוד הטיפול בגוף ובנפש שיביא להפחתת הסטיגמה בציבור כלפי נכי הנפש. מהניסיון בארץ ובעולם ישנה הצלחה רבה לרפורמה כזו והרוב המכריע של המטופלים שיצאו מאשפוז במרכזים לבריאות הנפש שולבו בקהילה בהצלחה רבה”.

הערת המערכת: צריך רק לקוות שהפעם, בניגוד לתכניות רפורמה קודמות בשנים האחרונות, שעקב אי העברת תקציבים מתאימים לקופות לא יצאו אל הפעול – שהפעם אכן יתחולל השינוי הזה, ובאופן מוצלח….חשוב מאוד יהיה לוודא ש”בתפר” שבין העברת האחריות לא יפלו החולים בין הכסאות. רק לאחרונה דיווחנו על בעיה בקבלת חולים הזקוקים לטיפולים נפשיים באיכילוב, וראוי שמשרד הבריאות והקופות יוודאו ש”העברת המקל” מתבצעת חלק.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה