שיווק ומנהל רפואי

פידבק ממוחשב אוטומאטי יעיל בתוכנית שמטרתה ירידה במשקל (מתוך Archives of Internal Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Archives of Internal Medicine, עולה כי משו”ב התפור בצורה ממוחשבת אוטומאטית בתוכנית לירידת משקל באינטרנט הוא יעיל כמו ייעוץ אנושי בעזרת אי-מייל לאחר 3 חודשים.

מספר מחקרים הראו, שייעוץ דרך אי-מייל משפר הישגים של ירידה במשקל בתוכניות אינטרנט המנוהלות בצורה עצמאית. משו”בים התפורים ממוחשב מציעים אלטרנטיבה לייעוץ האנושי בעזרת האי-מייל.

במחקר השתתפו 192 נבדקים, שחולקו רנדומאלית לאחת מתוך 3 קבוצות טיפול באינטרנט: ללא ייעוץ, משו”ב ממוחשב אוטומאטי או ייעוץ אנושי בעזרת אי-מייל. הגיל הממוצע היה 49.2 +/- 9.8 שנים, ה-BMI הממוצע היה 32.7 +/- 3.5 kg/m מרובע. כל הנבדקים קיבלו פגישה אחת, קופונים לתחליפים של מזונות וגישה לאתר אינטראקטיבי באינטרנט. לקבוצות של המשו”ב הממוחשב ושל הייעוץ דרך אי-מייל הייתה גם גישה ליומן אלקטרוני וללוח מודעות. קבוצת הייעוץ בעזרת אי-מייל קיבלה משו”ב שבועי דרך האי-מייל מיועץ, בעוד שקבוצת המשו”ב הממוחשב קיבלה הודעות אוטומאטיות תפורות.

עבור כל 3 הקבוצות, שמירה על המשקל הייתה 82% לאחר 3 חודשים ו-80% לאחר 6 חודשים. בהשוואה לקבוצה ללא כל ייעוץ, לנבדקים בשתי הקבוצות האחרות, שקיבלו ייעוץ, היה ירידה גדולה יותר משמעותית במשקל לאחר 3 חודשים. 2 קבוצות אלה לא היו שונות משמעותית אחת מהשנייה (בהתאמה (-5.3 ± 4.2, -6.1 ± 3.9, -2.8 ± 3.5 kg.

לאחר חצי שנה, איבודי המשקל היו גדולים יותר משמעותית בקבוצת הייעוץ בעזרת האי-מייל (   (- 7.3 ± 6.2 kg בהשוואה לקבוצת המשו”ב הממוחשב ((-4.9 ± 5.9 kg או בהשוואה לקבוצה, שלא קיבלה שום ייעוץ ((-2.6 ± 5.7 kg.

אספקה של משו”ב ממוחשב אוטומאטי בתוכנית לאיבוד משקל באינטרנט היה יעיל כמו ייעוץ בעזרת אי-מייל לאחר 3 חודשים. לדברי החוקרים, יש צורך במחקר נוסף בכדי לשפר את היעילות של משו”ב ממוחשב אוטומאטי כגישה לאיבוד משקל המבוססת על האוכלוסייה.

מגבלות המחקר כוללות : שימוש במערכת של ספריית הודעות אוטומאטיות החוזרות כל שישה שבועות, מספר קטן של נבדקים שהיו באינטראקציה עם המערכת האוטומאטית כל חודש, דגימה די הומוגנית ועם השכלה של נבדקים, חוסר במידע של cost-effectiveness ומשך קצר של טיפול.

לסיכום, יש צורך במחקר נוסף בכדי לשפר את הגישה של משו”ב ממוחשב. בעיקר יש לשקול אסטרטגיות לקידום המשך של היצמדות למערכות המחשוב ודרכים לשלב מערכות כאלה עם גישות יותר אינטנסיביות (באמצעות אינטרנט או פגישות תקופתיות של פנים אל מול פנים). יש צורך בהתערבויות המבוססות על האוכלוסייה כחלק מהמאבק באפידמיית ההשמנה.

Arch Intern Med. 2006;166:1620-1625

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה