שיווק ומנהל רפואי

שמיכות חמות מורידות את הסיכון לתשובות שגויות לסרטן בסריקת PET (מתוך הכנס השנתי של Society for Nuclear Medicine)

ממחקר חדש עולה כי ניתן להקטין את הסיכון לתשובות חיוביות-שגויות בבדיקת Positron Emission Tomography (PET) עם Computed Tomography (CT), ע”י עטיפת הנבדק בשמיכה חמה בזמן הבדיקה. באופן זה ניתן לצמצם את מספר התשובות לפיהן קיימת ממאירות, כאשר בפועל הנבדק אינו חולה בסרטן. אמצעי זה יעיל כמעט פי 2 בהשוואה לאפשרות הנוכחית של טיפול מקדים ב-Diazepam או חסמי ביתא.

מתן שמיכה חמה לנבדקים הינו פתרון יעיל, זול וקל מאוד ליישום.

תוצאות חיוביות-שגויות מתקבלות כאשר הגלאי המשמש לסריקה נקלט ברקמת שומן חום. התמונה המתקבלת בעקבות זאת נראית כאזור פעילות מטבולית מוגברת, הדומה לתמונה המתקבלת באיזור ממאירות. אותה תופעה יכולה להוביל לתשובות שליליות-שגויות, דוגמא, קליטה ברקמת שומן חום בבלוטות לימפה עלולה להתערבב בתמונה הממסכת על הגידול. תוצאות מעורפלות כאלו מופיעות ב-9% מהנבדקים.

החוקרים עקבו אחר 400 נבדקים שעברו סקירה באמצעות Gemini PET/CT, שעה אחת לאחר זריקה לוריד של F-Fluorodeoxyglucose18 . הנבדקים עברו סקירות לסרטן חשוד מסוגים שונים.

בקבוצה אחת הנבדקים קיבלו שמיכות חמות ונותרו מכוסים במהלך השעה בזמן הקליטה. השמיכה חוממה באמצעות Pedigo P-2010 Blanket Warmer, בטמפ’ פנימית של 77 מעלות צלזיוס.

בדיקה רטרוספקטיבית של הסריקות העלתה כי ב-5 מבין 164 החולים (3.04%) מבין המטופלים בשמיכות, זוהתה קליטה ברקמת שומן חום, לעומת 19 מ-236 הנבדקים (8.05%) בקבוצבה שלא כוסתה בשמיכה במהלך הבדיקה. מכאן, השימוש בשמיכה מחוממת מוריד את שכיחות קליטה ברקמת שומן חום ב-62.2%.

האמצעים המשמשים כיום להורדת הקליטה ברקמת שומן חום כוללים טיפול ב-Diazepam וחסמי ביתא, ומחקרים אחרים מצאו כי הם מביאים לירידה של 30%. לכן, מהממצאים עולה כי קיים שיפור ניכר באמצעות השיטה הנ”ל.

שמיכה מחוממת יעילה יותר מפי 2, והנבדקים אינם צריכים לחשוש מפני אינטראקציות שליליות עם תרופות, או כיצד לשוב לביתם לאחר הבדיקה.

מחקר קודם שנערך ע”י החוקרים מצא כי פעילות מאומצת עשויה להגביר את הסיכוי לתשובות חיוביות-שגויות בבדיקת PET/CT. החוקרים מציינים כי הם תמיד מזמנים את הנבדקים 24 שעות לפני הבדיקה, כעת ניתן לייעץ להם לנוח, ולהורות להם להתלבש חם ולהישאר חמים בכדי להבטיח בדיקה מדויקת ככל הניתן.

Society for Nuclear Medicine 2006 annual meeting: Abstract 2022. June 3 7, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה