שיווק ומנהל רפואי

האם בדיקת סקר ביתית להמטוריה מורידה את התמותה מסרטן שלפוחית השתן? (הוצג בכנס של האיגוד האמריקאי לאורולוגיה)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי בדיקת סקר ביתית להמטוריה, עם מעקב וטיפול מתאימים במקרים החיוביים, נראית כמורידה את התמותה מסרטן שלפוחית השתן. המחקר הוצג בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לאורולוגיה (the American Urological Association).

בראיון שנערך עימו, מסר אחד החוקרים כי מחקרים קודמים הצליחו להראות כי בדיקת סקר ביתית להמטוריה על ידי chemical reagent strips מקדמת את הזיהוי של סרטן שלפוחית השתן בשלבים מוקדמים של המחלה. הוא הוסיף כי כעת, הצליחו החוקרים להראות כי בדיקה כזו אף מורידה את התמותה מסרטן שלפוחית השתן.

המחקר כלל 1575 גברים שביצעו את בדיקת הסקר הביתית להמטוריה למשך 14 ימים, ברווח של חודשיים בינהם. התוצאות של הגברים שאצלם זוהה סרטן בשלפוחית השתן על פי בדיקת הסקר הושוו עם אלו של גברים עם סרטן שלפוחית השתן  שלא עברו את בדיקת הסקר. 

21 גברים בקבוצה שעברה את בדיקת הסקר נמצאו כחולים בסרטן שלפוחית השתן ותוצאותיהם הושוו עם אלו של 509 גברים מתוך מאגר נתונים.

יחס דומה של גברים עם גידולים בדרוג נמוך וגבוה (high- and low-grade) נמצאו בכל קבוצה. ואולם, רק 10% מהנגעים בדרוג גבוה בקבוצה שעברה בדיקת סקר היו פולשניים, בהשוואה ל-60% בקבוצה שלא עברה את הבדיקה.

בסוף תקופת מעקב חציונית של 14 שנים, לא ארע אף מקרה מוות בשל סרטן שלפוחית השתן בקבוצה שעברה את בדיקת הסקר. בניגוד לכך, 104 גברים (20.4%) מתו מסרטן שלפוחית השתן בקבוצה שלא עברה את בדיקת הסקר, עם זמן הישרדות חציוני של 1.78 שנים מהאבחנה.

בעיקר בגלל הירידה בתמותה מסרטן שלפוחית השתן, התמותה הכוללת הייתה אף היא נמוכה יותר בקבוצה שעברה את בדיקת הסקר: 43% לעומת 74%.

בעוד שממצאים חדשים אלו מעודדים, החוקר ציין כי יש לבצע מחקרים פרוספקטיביים אקראיים כדי לאשר את התועלת של בדיקת סקר ביתית להמטוריה. הוא הוסיף, כי מאז שהמחקרים של קבוצת מחקר זו החלו להתנהל זוהו מספר מרקרים לסרטן שלפוחית השתן שעשויים לשפר את הספציפיות של הבדיקה.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה