שיווק ומנהל רפואי

הבסיס להנחיות לטיפול ביתר לחץ דם לאחר אירוע מוחי באנגליה אינו מתאים לפרופיל החולים ? (bmj)

ההנחיות הקליניות באנגליה ממליצות על יעדי לחץ דם של 140/85 לכל אדם אשר עבר שבץ, וכן שהטיפול בתיאזיד וחוסם ACE להורדת יתר לחץ דם אמור להיות טיפול הבחירה. הנחיות אלה מבוססות על מחקר ה- PROGRESS אשר כלל מטופלים לאחר שבץ עם יתר לחץ דם. במחקר חדש המתפרסם כעת ב-BMJ השוו החוקרים בין המאפיינים של מטופלים לאחר שבץ ע”פ סקר שבץ ארצי שהתקיים, לבין מאפייני משתתפי ה-PROGRESS . זאת כדי לבחון את מידת הישימות של המלצות ומסקנות ה-PROGRESS לאוכלוסיה הרלבנטית.

החוקרים ניתחו מידע הנוגע ל–413 מטופלים שעברו שבץ ו-107 שסבלו מהתקף איסכמי חולף ( TIA ) מ-7 מרפאות כלליות בבירנגהם, וכן מידע לגבי השימוש בתרופות להורדת לחץ דם, גיל, מין, והזמן שחלף מאז האירוע המוחי ורמת לחץ דם. התוצאות העיקריות שנמצאו הן כלדלקמן:


  • המטופלים היו צעירים ב-12 שנה בממוצע ממשתתפי ה-PROGRESS , וכן שיעור הנשים בסקר זה היה גבוה פי 2 מזה שב-PROGRESS .

  • הזמן החציוני שחלף מאז האירוע הקודם היה 2.5 שנים, בהשוואה ל-8 חודשים ב-PROGRESS

  • לחץ הדם הסיסטולי היה דומה בשתי האוכלוסיות, אך ב-PROGRESS היה לחץ דם דיאסטולי גבוה יותר, שיעור גבוה יותר של בעלי לחץ דם של מעל 160/90 , ושיעור נמוך יותר של מטופלים שהשתמשו בתרופות נוגדות לחץ דם

  • לחץ הדם הסיסטולי של 63% ממשתתפי הסקר היה מעל רמת המטרה המומלצת ע”י ההנחיות המקצועיות האנגליות והאיגוד למניעת שבץ.

  • בסקר זה 28% מהמטופלים טופלו בתיאזידים ו-26% בחוסם ACE .

החוקרים מסכמים שקיימים הבדלים חשובים ומשמעותיים בין המשתתפים של ה-PROGRESS לפרופיל הסובלים ממחלת כלי דם מוחיים  ב”חיים האמיתיים”. החוקרים אף מעירים שהפרקטיקה הנוכחית של טיפול בלחץ דם ואפשרויות הבחירה של תרופות ללחץ דם אינן נמצאות בהתאמה עם ההמלצות הלאומיות.

BMJ, doi:10.1136/bmj.38758.600116.AE (published 24 February 2006)

הערת המערכת: לפני כשנה פירסם האיגוד הנוירולוגי בישראל את המימצאים של סקר השבץ הלאומי הראשון.  לאחרונה פורסמו ע”י החברה לטרשת עורקים ובשיתוף עם מרבית האיגודים הרפואיים הרלבנטים, המלצות עדכניות של הטיפול ביתר לחץ דם באוכלוסיות בסיכון גבוה, לרבות חולים לאחר אירוע שבץ. יעדי לחץ הדם “שלנו” כפי שניתן לראות אגרסיביים יותר…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה