שיווק ומנהל רפואי

ומה חדש בתעשיית הפרמצבטיקה הבינלאומית ? לחץ…(מדסקייפ)

אנליסטים המתמחים בחברות תרופות מצביעים על כך שהתעשייה בלחץ: דאגות הקשורות לבטיחות בשימוש תרופות ותחרות גנרית המזנבת בתכשירים שוברי קופות, לעומת האטה בהחדרת תכשירים אתיים חדשים, ובנוסף…חוסר סבלנות של המשקיעים…

האנליסט רוברט הזלנט מקרן רובניסון המפרי מסביר:” החברות הגדולות תחת לחץ מכל חזית אפשרית כמעט: מהגנריקה, מה-FDA , מחברות ביטוחי הבריאות, מאיגודי צרכני בריאות המבקרים בחריפות את התעשייה בעיקר על רקע פרסום ישיר לצרכן. ” .

לדאגות ולחץ זה גם ביטוי בשערי המניות של החברות המובילות. יחס מכפיל הרווח (שהוא שער המנייה חלקי הרווח למנייה – מדד המייצג את החוזק והציפיות של המשקיעים מהחברה – ככל שהוא גבוה יותר, החברה מוערכת כבעלת פוטנציאל רווחיות וצמיחה גבוהים יותר)  של פייזר למשל הוא 10 בלבד, ושל MSD – יחס של 12, מספרים המתקרבים לשיא שלילי הסטורי.

יש בכל זאת כמה נקודות אור שהזלט מציין, ביניהן: חיסונים חדשים של MSD ו-GSK ואינסולינים באינהלציה, אך הדרך עדיין רחוקה.

בהקשר זה כדאי לציין שהרווח הרבעוני של פייזר, החברה הפרמצ’ הגדולה בעולם, היה נמוך ב-52% מהרבעון הקודם, בעיקר לאור נפילה במכירות ה-Celebrex. פייזר הורידה אף את תחזית ההכנסות והרווח לכל 2005 , ועדכנה כלפי מטה גם את ההערכות לגבי 2006 ו-2007 . מחיר המניה של פייזר ירד לאחר הדיווח האחרון ל-21$, ירידה של 17% מתחילת השנה.

Merck ניצבת בפני אלפי תביעות הקשורות לויוקס, דבר שגרם לרמות נמוכות בשערי המניות שלה מזה למעלה משנה (בהשוואה לתקופה שלפני הוצאת הויוקס מהשוק). לאחרונה קיבלה החברה חדשות טובות מבית המשפט בניו-ג’רסי שמצא אותה זכאית במשפט שנערך נגדה ובה נתבעה על כך שהויוקס גרם להתקף לב של התובע במשפט.

חברת אלי-לילי מוצאת עצמה עם שחיקה דו ספרתית של מכירות הזיפרקסה (לסכיזופרניה) ועם הצורך להוסיף אזהרות מרתיעות לתכשירה החדש לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, ה- Strattera. מאז יוני 2004 ירד שער המניה של אלי-לילי בכשליש.

BMS (שכזכור הפסיקה פעילותה הישירה בישראל) נדרשה ע”י ה-FDA לערוך מחקר מקיף ויקר לצורך אישור תכשירה החדש לסוכרת, Pargluva , דבר שעלול אולי לגרום להפסקת תהליך הפיתוח של התרופה. (שפותחה במשותף עם Merck ). אי לכך BMS חתכה את תחזית הרווח שלה לשנת 2005 ב-18% , גם הודות לירידה משמעותית במכירות הסטטין שלה, הפרבסטטין, שנחשף גם לתחרות גנרית. מחיר המניה של BMS צנח גם הוא ב-17% מאז תחילת השנה..

הערת המערכת: צריך כמובן לזכור שעדיין התעשייה הפרמצבטית היא אחת התעשיות המצליחות והצומחות, כך שהכל יחסי. יחד עם זאת, אין ספק שקיים משבר מתמשך, שודאי גם מחלחל כך או אחרת (בכל זאת, התעשייה הבינלאומית, במישרין או בעקיפין, מהווה שיעור יחסי מאוד גבוה מכלל הפעילות הפרמצבטית בשוק הישראלי) לארצנו, ואשר ידרוש גם מהתעשייה התייעלות וגמישות מחשבתית, תפעולית ושיווקית בכל המישורים…(בהקשר זה מומלץ לעיין במאמרו של גוז בנושא הטל-אי-דיטיילינג…)  

אפשר גם לצפות אולי להמשך של מיזוגים ורכישות. רק היום התבשרנו על כך שחברת סרונו למשל שוקלת להציע עצמה לרכישה ע”י משקיעים ורוכשים פוטנציאלים…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה