שיווק ומנהל רפואי

ע”פ הצעת החוק שאושרה בכנסת על הרוקחים להציע חלופות גנריות זולות יותר

הצעת חוק חדשה שאושרה בכנסת תחייב את הרוקחים להציע למטופלים המגיעים עם מרשם לתרופה חלופות גנריות (כלומר זהות מבחינת הרכב כימי)  זולות יותר, מהתרופה שנרשמה במרשם ע”י הרופא.

הצעת החוק היא פרי יוזמתו של ח”כ טל שטען שהחוק יעודד תחרות ויאפשר הוזלת מחירי תרופות.

לדיווח ב-YNET

הערת המערכת: ראשית, כדאי לציין שחוקים ותקנות כאלה קיימים כבר זמן רב במדינות אחרות ולא ברור עד כמה הייתה להן השפעה מהותית על מחירי התרופות. שנית, נראה שהיישום של החוק, עד כמה שהוא ניתן לאכיפה, ישפיע על מעט מאוד תרופות וצרכנים. זאת מכיוון שמרבית התרופות שיש להן כבר חלופות גנריות נמצאות כבר בסל הבריאות ומסופקות ע”י הקופות, כך שרכישתן בכל מקרה היא במרבית המקרים באמצעות רכישה במחיר המינימלי מבחינת הצרכן, וממילא הרוקחים, בין אם בקופות החולים, ובין אם בבתי המרקחת הפרטיים הנמצאים בהסדר עם הקופות השונות, מספקים למטופל את התרופה שהקופה הספציפית הורתה להם לספק, על בסיס הסכמים מסחריים עם המשווקים השונים.

יש עוד אספקט שראוי להתייחס אליו בעניין זה: גם בכתבה ב-YNET ניתן להתרשם שהחוק נועד להגן על הצרכנים מפני הרוקחים. כדאי לזכור שהרוקחים עובדים על בסיס מרווחים מוגדרים ושברוב המקרים הפער מבחינת הרווח לרוקח בין תרופת מרשם “אתית” (ויקרה יותר) לבין תרופה גנרית זולה יותר הוא זניח למדי. ראוי אבל לשקול אולי את כל נושא שיטת המרווח לרוקח שוב, וליישם את מה שכבר מיושם בהסדר בין הסתדרות הרוקחים למכבי – המרווח לרוקח הוא קבוע ואינו מושפע ממחיר התרופה (בדרגות שונות). בצורה זו מנטרלים כל אינטרס מסחרי אפשרי שיכול להיות לרוקח בהצעה/המלצה של תרופה כזו או אחרת, ומגדירים טוב יותר את העובדה שהתגמול לרוקח נועד לפצות על מתן שירות, הסברים, איכסון וכד’, להבדיל מרווח קמעונאי מסחרי רגיל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה