שיווק ומנהל רפואי

רופאי טיפול נמרץ כותבים טפסי DNR לחולים שאין מי שיחליט בשבילם (ATS)

רופאים כותבים טפסי DNR (לא להחיות) לחולים קשים שאינם יכולים להחליט בעצמם ושאין להם מי שיחליט בשבילם, מדווחים חוקרים בכנס השנתי הבינלאומי של איגוד החזה האמריקאי.

ביחידה לטיפול נמרץ נפוץ הדבר; 1 מתוך 6 חולים לא יכולים להחליט בעצמם ואין מי שיחליט בשבילם. זהו מספר גבוה.

רבים מהרופאים בטיפול נמרץ הפסיקו מכשירי החייאה בחולים שלא יכולים להחליט ואין מי שיחליט בשבילם. טפסי DNR נכתבים ללא בקרה משפטית ומוסדית. חלק מההחלטות הללו נעשות ללא התייעצות ברופאים אחרים.

ברוב המדינות אין חוקים לגבי כיצד להחליט החלטות הרות גורל בחולים אלו. קווים מנחים מקצועיים ממליצים כי על הרופאים לערב את בית המשפט בהחלטות, אך זה לא תמיד נעשה.

מחקר 7 חודשים הראה כי 1 מ-5 חולים שנפטרו לא יכלו להחליט או שלא היה מי שיחליט בשבילם. 4 מתוך 13 לא יכלו להחליט או לא היה מי שיחליט בשבילם, צוות טיפול נמרץ החליט באופן עצמאי, וב-7 הצוות עירב רופא נוסף או רופא מבחוץ.

המחקר כלל 315 חולים שאושפזו ביחידה לטיפול נמרץ. 49 מהם לא יכלו להחליט לבד או שלא היה מי שיחליט בשבילם. הרופאים התבקשו לענות על שאלון אנונימי שכלל 36 שאלות לגבי תהליך קבלת ההחלטות בחולים עם טופס DNR.

טפסי DNR נלקחו בחשבון ב-18 מתוך החולים ונכתבו ב-13. ב-8 מהחולים שמילאו בשבילם טופס DNR הפסיקו להחיותם; כל השמונה נפטרו. 5 המשיכו להחזיק עם מכונות, ואחד מהם נפטר.

ההגיון שמאחורי הפסקת החיים כולל פרוגנוזה גרועה, איכול חיים צפוייה נמוכה והוכחה כי המשך טיפול אינו רצונו של המטופל. אם ההחלטה נעשתה ע”י צוות טיפול נמרץ, זהו קול אחד ולא כולל התייעצות עם רופא נוסף.

ההחלטות שהתקבלו במחקר אינן לא חוקיות, אך מציגות בעיות אתיות קשות, לגבי הגינות התהליך והאם הרופאים צריכים לקבל את ההחלטות.

רבים מהמטופלים היו חסרי בית וללא קשר קרוב עם משפחתם. בדרך כלל במקרים כאלו, אם המטופל אינו יכול להחליט, קרוב משפחה מחליט. אך לחולים אלו לא היו קרובי משפחה.

חולים אלו היו קרובים מאוד למוות, והרופאים לא פגשו אותם קודם לכן. יש צורך במערכת שתבחן את הגינות התהליך. אם אין תקווה להישרדות, יש להביא רופא מבחוץ, ואם יש הסכמה, ניתן למלא טופס “לא להחיות”.

עם זאת, אם קיימת סיבה אחרת לכתוב טופס זה, כמו איכות חיים ירודה, יהיה זה הגיוני לכלול את צוות טיפול נמרץ, רופאים אחרים, עורך דין וכדומה. צריך להיות תהליך ברור והגיוני.

לידיעה בדוקטור’ס גייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה