שיווק ומנהל רפואי

למעט בסובלים ממחלת כליה אין לשילוב של חוסם ACE ו-ARB יתרון בהפחתת לחץ דם (Hypertension)

ע”פ דיווח ממהודרת מאי של Hypertension אין תימוכין ליעילות הגישה המציעה שילוב שגרתי של תרופות מקבוצת חוסמי ה-ACE יחד עם תרופה מקבוצת ה-ARB . החוקרים מבי”ח סנט ג’ורג’ בלונדון ערכו מטה-אנליזה של המחקרים שפורסמו לצורך הערכת היעילות של שילוב תרופות משתי הקבוצות הנ”ל במסגרת טיפול ביתר לחץ דם.

נמצא ששילוב חוסמי ACE ו-ARB הפחיתו לחץ דם ב4.73/3.0 מ”מ כספית יותר מאשר טיפול בחוסם ACE בלבד, וב-3.8/2.9 מ”מ כספית יותר מאשר תרופה ממשפחת ARB בטיפול מונותרפי. לא ניתן היה לקבוע אם תוספת צנועה זו בהפחתת רמות לחץ דם נגרמה כתוצאה משילוב סינרגטי בגלל שיטת המחקרים שנבדקו במטה-אנליזה זו.

החוקרים מציינים שכאשר נעשה שימוש בחוסם ACE עם פעילות ארוכת טווח, לא היתה להוספת התרופה מקבוצת ה-ARB כל תרומה נוספת בהפחתת לחץ דם.  עם זאת, השילוב של התרופות משתי המשפחות הפחית פרוטינוריה ב-30% יותר מאשר טיפול בחוסם ACE בלבד, וב-39% יותר מאשר טיפול ב-ARB בלבד.

הכותבים מעירים שהבעיה עם הספרות ששימשה בסיס למטה-אנליזה היא שהמחקרים שבהם נמצא ערך מוסף לשילוב היו כאלה שנעשה בהם שימוש במינונים נמוכים ובתרופות עם משך פעולה קצר טווח ממשפחת חוסמי ה-  ACE . מכיוון שהמדידה נעשתה במהלך ה-24 שעות לאחר נטילת חוסם ה-ACE ובהנחה שהתרופות מקבוצת ה-ARB הן בעלות פעילות ארוכת טווח, אפקט ההורדה הנוסף הוא למעשה בגלל פעילות פרמקודינמית. כלומר, מתן נוסף של חוסם ACE או מתן של חוסם ACE ארוך טווח היה משיג את אותה תוספת הורדה קרוב לודאי.

אי לכך החוקרים מסיקים ששילוב עם תרופות אחרות עשוי להיות אפקטיבי יותר, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בהמלצות החברה ליתר לחץ דם הבריטיות, שיטת ה-ABCD , אשר ממליצות על שילוב של תרופות משתנות או חוסמי תעלות סידן עם חוסמי ACE או ARBs  במטופלים המתאימים. בראיון לרויטרס ציין החוקר הראשי כי אינו מוצא צורך להוסיף חוסם ACE לטיפול ב-ARB או להיפך, במיוחד גם לאור הדאגה הקיימת לבטיחות השילוב.

הסיטואציה היחידה שבה החוקרים רואים יתרון של ממש לשילוב הוא בחולים עם יתר לחץ דם הסובלים גם מכשל כלייתי כרוני ופרוטינוריה. במקרה זה הם ממליצים  על ביצוע בדיקות תפקודי כליות ומזכירים כי יש לוודא איזון אלקטורליטים.

Hypertension 2005;45:880-886

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה