שיווק ומנהל רפואי

כדאיותו הכלכלית של שימוש במשככי כאבים תלויה בגורמי הסיכון בחולים (Arthritis Care Res)

אנליזה חדשה העוסקת בניתוח כדאיות מעידה כי השימוש בתרופות אנטי-דלקתיות לא סטרואידיות שאינן סלקטיביות (NSAIDs) גנריות הוא, ככל הנראה, האסטרטגיה הכדאיות ביותר בטיפול בחולים הסובלים מכאבים בשל ארטריטיס ומצויים בסיכון נמוך להתפתחות תופעות לוואי. בקרב חולים המצויים בסיכון גבוה לארוע במערכת העיכול, נראה ששימוש ב-NSAID יחד עם מעכב משאבת פרוטונים (PPI) עדיף על מתן מעכב ספציפי של cyclooxygenase 2 (או coxib).

מחקרים קודמים מעידים כי השימוש ב-coxibs עשוי להיות כדאי בחולים המצוים בסיכון גבוה לסיבוכים הבמערכת העיכול. אולם, מציינים החוקרים, האנליזות לא הביאו בחשבון את השימוש המקביל באספירין, או את השילבים השונים של גורמי סיכון למערכת העיכול ושל גורמי סיכון קרדיווסקולריים.

החוקרים השתמשו במודל של רשת לקבלת החלטות וביצועו אנליזות המביאות בחשבון גם את הנושאים הללו.

החוקר הראשי, ד”ר Spiegel, מסביר בראיון כי התחשבו בהבדלים הרלוונטיים שלא הובאו בחשבון בעבר, כמו שיעור קשיי העיכול, הצרבות והסימפטומים המטרידים האחרים במעי הקדמי בקרב החולים. הוא מוסיף כי בעבר מוקד מלוא תשומת הלב בסיבוכים כמו דימומים גדולים, התנקבויות גדולות וארועים דרמטיים אחרים, שכן הם המקרים שעלות הטיפול בהם גבוהה, אך הם אינם שכיחים.

קבוצת הנבדקים ההיפותטית הורכבה מחולים בני 60 שנה המטופלים בשל כאבי ארטריטיס ושאינם סובלים מסימפטומים במערכת העיכול. שלוש הגישות הטיפוליות שנבחרו היו מתן naproxen במינון של 500 מ”ג פעמיים ביום, מתן naproxen ו-lansoprazole במינון של 15 מ”ג פעם ביום, או מתן celecoxib במינון של 200 מ”ג או robecoxib במינון של 25 מ”ג פעם ביום.

ד”ר Spiegel מסביר כי במקרים שבם קיים סיכון ממוצע אין צורך להוסיף שימוש באף אחת מהתרופות הללו, מעכב COX-2 או PPI.

אולם, הוא ממשיך, בחולים מעל גיל 65 שנים, או בחולים הנוטלים סטרואידים או מדללי דם, או בחולים בעלי היסטוריה של סיבוכי כיבים, מדובר בסיכון גבוה לסיבוכים בשל התפתחות כיבים. לדסריו אלו הם המקרים שבהם קיימת נישה לשימוש ב-NSAID וב-PPI מבחינת יעילות ומבחינת כדאיות.

מאידך גיסא, מציין ד”ר Spiegel, לא זוהו נסיבות שבהן השימוש במעכב COX-2 נמצא כדאי בטיפול בכאבי ארטריטיס, אפילו במסגרת הנסיונות המאומצים להטות את מודל הבדיקה בעד השימוש במעכבי COX-2.

לידיעה במדסקייפ

Arthritis Care Res 2005;53:185-197.

הערת המערכת: ניתוח דומה שנערך בארץ הוצג באתר בקישור זה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה