שיווק ומנהל רפואי

המשגוח הרוקחי (pharmaceutical care ) הפחית את הסיכון בסוכרתיים לאירוע קרדיווסקולרי באופן משמעותי ומובהק (Diabetes Care)

“משגוח רוקחי” או תכנית  pharmaceutical care (להלן PC ) הנמשכת 12 חודש בחולי סוכרת סוג 2 הצליחה להוריד את הסיכון למחלת לב באופן משמעותי ומובהק. כך עולה ממחקר המתפרסם כעת ב-Diabetes Care .

החוקרים ביקשו לבדוק את השפעתה של תכנית PC על כ-200 חולים בסוכרת סוג 2 אשר חולקו ל-2 קבוצות. בקבוצת ה-PC המטופלים נפגשו פנים אל פנים עם הרוקח המטפל לקביעת יעדי הטיפול, הסבר על הטיפול התרופתי ושינויים נדרשים בסגנון חיים, בתחילת המחקר, ולאחר מכן פגישה לאחר 6 ו-12 חודש. בנוסף, מידי 6 שבועות בוצעה שיחת טלפון שנועדה להעריך את התקדמות המטופל כאשר המימצאים והבדיקות הועברו גם לרופא המטפל באופן שוטף. הקבוצה השנייה, קבוצת הבקרה קיבלה את הטיפול הרגיל.

התוצאה העיקרית שנמדדה הייתה השינוי ברמת ההמוגלובין המסוכר (HbA1c), וכן חישוב רמת הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית (CHD ) ל-10 שנים לחולים סוכרתיים, והסיכון לשבץ למטופלים ללא היסטוריה של מחלת לב.

התוצאות שהתקבלו היו עבור 180 מטופלים שסיימו את המחקר (כ-91%). רמת ה-HbA1c הממוצעת בקבוצת ה-PC ירדה ב-0.5% לעומת 0% בקבוצת הבקרה (עם מובהקות סטטיסטית). גם לחץ הדם הסיסטולי ירד ב-14 מ”מ כספית בקבוצת ה-PC לעומת 7 מ”מ כספית, והדיאסטולי ב-5 מ”מ כספית לעומת 2 מ”מ כספית בהתאמה.

השיפור ברמות ה-HbA1c נשמר גם לאחר התאמות לרמת הבסיס ולמשתנים דמוגרפיים וטיפוליים.

הסיכון ה-10 שנתי לאירוע CHD ראשון פחת בקבוצת ה-PC מ-25.1% ל-20.3% באופן מובהק סטטיסטי, לעומת אי שינוי בקבוצת הבקרה (26.1% בתחילת המחקר ו-26.4% בתום המחקר). 

החוקרים מסכמים כי תכנית משגוח רוקחי, PC, של 12 חודש בחולי סוכרת סוג 2 הפחיתה את ההיפרגליקמיה ולחץ הדם. מעורבות של רוקחים בטיפול תרמה לשיפור בלתי תלוי ב-HbA1c ובסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית.

הערת המערכת:

מחקר זה ראוי שישנן ויילמד היטב במקומותינו. המחקר מציג תוצאות דרמטיות למידת ההשפעה החיובית שיכולה להיות למשגוח רוקחי. יש לקוות שיעודד יותר גורמים (קופות חולים, איגודים וכד’) להגברת המעורבות של ציבור הרוקחים בניהול מחלות בכלל, והסוכרת בפרט. ידוע לנו גם על נסיונות מוצלחים של פרוייקטים דומים שנערכו בישראל, אך אי אפשר לאמר שה-PC הפך לנחלת הכלל בישראל.

ויש לזה גם אספקט כלכלי- במאמץ לא גדול יחסית, ההפחתה ברמות הסיכון תביא בהכרח גם לחיסכון ניכר בעלויות הטיפול. בעניין זה ראו גם את מאמר המערכת “כלכלת בריאות והרוקח הקהילתי” . יש מה לעשות…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה