שיווק ומנהל רפואי

שעת הדרכה של אחות מחנכת בעת שיחרור חולה אי ספיקת לב מאישפוז משפרת באופן משמעותי את מצבו הקליני לאורך זמן (Circulation)

השקעה של שעה אחת נוספת ע”י אחות בעת שיחרור חולה לאחר אישפוז בגין אירוע של אי ספיקת לב סיסטולי, “מחזירה את עצמה”  בשיפור קליני, בטיפול עצמי טוב יותר, ובחיסכון בעלויות טיפול עתידיות.

למסקנה זו הגיעו חוקרים אשר מציגים את עבודתם בגיליון ה-18 לינואר של Circulation . הרקע למחקר הוא העובדה שלמרות שהתערבויות של הדרכת מטופלים הסובלים מאי ספיקת לב, והמשך מעקב וניהול מחלה לאחר שיחרור מבי”הח של מטופלים אלה, נמצאו כיעילים, הרי שהתועלת הנוספת של ביצוע ההדרכה והחינוך, עדיין לא היו ידועים.

החוקרים שיערו שהדרכה במסגרת שיחרור מבית חולים תשפר תוצאות קליניות במטופלים עם אי ספיקת לב סיסטולית. לצורך כך בוצע מחקר רנדומלי מבוקר שכלל 223 מטופלים עם אי ספיקת לב סיסטולית אשר השווה את האפקט של שעת הדרכה אחת, המבוצעת ע”י אחות מוסמכת ומיומנת באופן אישי למטופל, בהשוואה לפרוצדורת השיחרור הסטנדרטית.

המטופלים קיבלו פנייה טלפונית לאחר 30,60 ו-180 יום כדי לאסוף מידע על מצבם, אופן הטיפול העצמי, וסימפטומים.

נקודת הקצה המרכזית של המחקר הייתה מס’ הפעמים של אישפוזים חוזרים או תמותה במהלך תקופה של 180 יום לאחר השיחרור.

107 המטופלים שזכו לשעת הדרכה נדשו לפחות ימי אישפוז חוזר בתקופת המעקב מאשר בקבוצת הביקורת. נתון זה היה מובהק סטטיסטית עם p=0.009 . (מס’ הימים החציוני והמאיון ה-75 היו 0, ו-10 ימים בהתאמה בקבוצת ההתערבות לעומת 16 יום בקבוצת הביקורת).

המטופלים שקיבלו את שעת הייעוץ בשיחרור היו בסיכון נמוך יותר לאישפוז חוזר או מוות. הסיכון היחסי שלהם היה 0.65, עם מובהקות סטטיסטית. עלויות הטיפול, כולל עלות ההתערבות עצמה, היו נמוכות יותר בקבוצת ההתערבות בסך של 2832 $ לכל מטופל !

החוקרים מסכמים איפוא שמתן שעת הדרכה אחת בשיחרור ע”י אחות מחנכת, באה לידי ביטוי בתוצאות קליניות עדיפות, שיפור בדבקות הטיפול העצמי של המטופל, ובחיסכון ניכר בעלויות טיפול ואישפוז עתידיות של חולי אי ספיקת לב סיסטולית.

Circulation 2005;111 179-185

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה