שיווק ומנהל רפואי

ניתוחי עלות/תועלת שממבוצעים ע”י התעשייה מצביעים על תוצאות טובות יותר מניתוחים המבוצעים ע”י גורמים חיצוניים (BMJ )

מחברי מאמר זה המתפרסם כעת ב-BMJ ביצעו מחקר רטרוספקטיבי שבדק את הקשר בין ארגונים שונים המבצעים הערכות כלכליות-רפואיות לבין התוצאות המתקבלות. באופן לא מפתיע נמצא שניתוחים פרמקואקונומיים שבוצעו ע”י תעשיית התרופות והציוד הרפואי הניבו תוצאות טובות יותר מבחינת עלות/תועלת.

החוקרים  השוו 54 טכנולוגיות/תרופות שלהן בוצעו הערכות עלות תועלת אשר הוגשו לסקירת ה-NICE הבריטי. המדד העיקרי שנבחן היה יחס תוספת העלות הנדרשת להשגת תוספת אפקטיביות. כידוע, ככל שהתוצאה נמוכה יותר, התוצאה טובה יותר.

החוקרים מצאו שב-25 טכנולוגיות/תרופות ההערכות שבוצעו ע”י היצרנים הראו יחס עלות/תועלת נמוך יותר לאלו שבוצעו ע”י גורמים אחרים (אוניברסיטאות וכד’) ,וב- 29 טכנולוגיות/תרופות התוצאות של עלות/התועלת היו קרובות. באף מקרה לא היה מצב שבו יחס העלות/תועלת לטכנולוגיה בעבודה שהוגשה ע”י התעשייה היה גבוה יותר מההערכה שבוצעה ע”י גורמים אקדמיים.

החוקרים מסיקים שיחסי העלות/תועלת המחושבים ע”י התעשייה היו באופן משמעותי ומובהק סטטיסטי נמוכים יותר מאלו המחושבים ע”י מוסדות אקדמיים, דבר המחזק את חשיבות התפקיד של ה-NICE בביצוע הערכות ובחינות של ניתוחים פרמקואקונומיים. כמו כן, רומזים החוקרים שהמחקר יסייע למקבלי החלטות לקבוע אילו הערכות כלכליות אמינות יותר…

BMJ  2005;330:65 (8 January),

הערת העורך:

ראשית אפשר להתקנא בבריטים וב-NICE שיש ביכולתם לבצע מחקר מאין זה. אצלנו, למרות ההמלצה של משרד הבריאות לצרף הערכה כלכלית להגשת בקשות להכללה בסל, קשה עדיין לאמר שלכל טכנולוגיה ותרופה העולה לדיון בסל יש תוצאה מוסכמת של “עלות/תועלת” במונחים של , למשל: “תוספת העלות הנדרשת להוספת שנת חיים אחת באיכות חיים מלאה (QUALY ) “. 

שנית, אין זה מפתיע כמובן שהערכות כלכליות הנעשות ע”י היצרנים תהיינה מוטות במידה מסויימת. למי שמכיר ועוסק בתחום כלכלת הבריאות, ידוע היטב שההערכה מבוססת על הנחות עבודה שונות. כשיש מס’ מחקרים שמצביעים על שיעורי הצלחה מסויימים בטווח מסויים, אפשר לצפות שהנחת העבודה שייעשה בה שימוש ע”י היצרן תהיה מבוססת על המחקר שנתן את התוצאות הטובות ביותר…עם זאת, ככל שההנחות הינן ברורות, לגיטימיות והעבודה מבוצעת בפורמט שמאפשר לבוחן ומעריך הניתוח לבצע בדיקות ושינויי רגישות שונים – עדיין יש ערך וחשיבות רבה להערכה הכלכלית, גם אם היא מבוצעת ע”י היצרן…מכל מקום, כמובן, שהערכות בלתי תלויות לחלוטין המבוצעות ע”י גורמים אובייקטיבים חסרי אינטרסים יהיו מן הסתם אובייקטיביות ומאוזנות יותר, ונראה שזאת המגמה שכדאי לחזק, גם בארץ.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה