המעבדה הרפואית

האם היסטוריה של סוכרת הריונית מעלה את הסיכון לתחלואה ותמותה בנשים עם סוכרת מסוג 2? (J Diabetes Complications)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes and its Complications מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של סוכרת הריונית אינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם או תמותה מכל-סיבה בנשים עם סוכרת מסוג 2.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם היסטוריה של סוכרת הריונית מלווה בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, מחלה צרברווסקולארית ומחלת עורקים היקפית ותמותה מכל-סיבה, בנשים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים קבעו את שיעורי הימצאות מחלת לב כלילית/מחלה צרברווסקולארית/מחלת עורקים היקפית/היסטוריה של סוכרת הריונית ב-718 נשים (גיל ממוצע של 65.5 שנים) ממחקר Fremantle Diabetes Study Phase II. עוד נאספו נתונים אודות מקרי תמותה בין תחילת המחקר (2008-2011) ועד סוף שנת 2016. 

מהנתונים עולה כי בהשוואה ל-673 נשים ללא סוכרת הריונית, 39 הנשים (5.4%) עם היסטוריה של סוכרת הריונית היו צעירות יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים מעשנות והשמנת-יתר, משך סוכרת ארוך יותר וריכוז המוגלובין מסוכרר גבוה יותר, עם שיעור גבוה יותר של דיסליפידמיה (p<=0.046).

שיעורי הימצאות מחלת לב כלילית (24.6% לעומת 23.1%), מחלה צרברווסקולארית (7.5% לעומת 2.6%) ומחלת עורקים היקפית (27.5% לעומת 23.7%) לא היו שונים משמעותית בין נשים ללא היסטוריה של סוכרת הריונית ואלו עם סוכרת הריונית בעברן (p>=0.35).

במהלך מעקב ממוצע של 6.8 שנים תועדו 116 מקרי תמותה (16.2%), כאשר גיל, הרגלי עישון, מצב משפחתי, קצב לב, קצב פינוי גלומרולארי משוער, מחלת לב כלילית ומחלת עורקים היקפית נקשרו כולם באופן בלתי תלוי עם הסיכון לתמותה מכל-סיבה (p<=0.023).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי היסטוריה של סוכרת הריונית אינה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולארית או תמותה מכל-סיבה בנשים עם סוכרת מסוג 2.

J Diabetes Complications, Aug 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה