המעבדה הרפואית

רמות AMH בגיל צעיר מנבאות תסמיני מנופאוזה בגיל מבוגר (Menopause)

במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות AMH (או Anti-Mullerian Hormone) נמוכות יותר בשנות ה-30 לחייהן מלווה בהופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה ושכיחות גבוהה יותר של יובש נרתיקי, אך פחות תסמינים פסיכולוגיים לאחר למעלה מעשור.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות AMH בנשים הרות באמצע שנות ה-30 לחייהן עם תסמיני מנופאוזה כ-14 שנים מאוחר יותר ואת הגיל בעת הופעת מנופאוזה טבעית.

במחקר הפרוספקטיבי נכללו 474 נשים מפרויקט Project Viva, מדגם שכלל נשים שגויסו בזמן היריון בין 1999 עד 2002. רמות AMH נקבעה באמצעות דגימות דם שנאספו שלוש שנים לאחר הלידה. המשתתפות השלימו את מדד MRS (או Menopause Rating Scale) ודיווחו על גיל וסיבת מנופאוזה בביקור 17 שנים לאחר לידה.

התוצאים העיקריים כללו את המרכיבים הפרטניים של מדד MRS ואת מדד MRS הכולל. להערכת הקשר בין רמות AMH ובין תוצאי מנופאוזה, הושלם ניתוח סטטיסטי לינארי ולוגיסטי עם תקנון לערפלנים אפשריים.

החוקרים מדווחים כי רמות AMH עמדו בממוצע של 2.80 ננוגרם/מ”ל בגיל 38.2 שנים. בביקור שנערך 17 שנים לאחר הלידה, גיל הנשים הממוצע עמד על 52. שנים ומדד MRS הכולל עמד על 8.0. במהלך המעקב, מחצית מהנשים חוו מנופאוזה טבעית והגיל המדווח בעת מנופאוזה טבעית עמד על 50.4 שנים.

רמות AMH בשלישון התחתון (ממוצע של 0.47 ננוגרם/מ”ל) לוו בסיכון גבוה יותר ליובש נרתיקי בדרגה בינונית-עד-חמורה (יחס סיכויים מתוקן של 2.58, רווח בר-סמך 95% של 1.16-5.73), תת-מדד פסיכולוגי של MRS שהיה נמוך יותר (מדד ביתא מתוקן של 0.71-, רווח בר-סמך 95% של 1.35- עד 0.07-) והופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה טבעית (יחס סיכון מתוקן של 7.1, רווח בר-סמך 95% של 4.6-11.0) לעומת נשים עם רמות AMH בשלישון העליון (ממוצע של 6.01 ננוגרם/מ”ל).

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות AMH נמוכות יותר באמצע שנות ה-30 לחיים מלוות בהופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה וסיכון מוגבר ליובש נרתיקי, אך שכיחות נמוכה יותר של תסמינים פסיכולוגיים לאחר כ-14 שנים.

Menopause, June 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה