המעבדה הרפואית

15 מחקרים שפורסמו בשנה החולפת והטילו ספק במוסכמות הרפואיות (מתוך אתר Medscape)

בידיעה שפורסמה באתר Medscape סקרו הכותבים רשימה של 15 מאמרים שפורסמו במהלך שנת 2019 וקראו תיגר על מוסכמות רפואיות.

1.     פרוליפרציה של נוירונים חדשים בהיפוקמפוס עם הגיל, גם בעשור התשיעי לחיים, כך דיווחו חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine.

2.     גנים המקודדים חלבון חדש המתפתחים על-בסיס דה נובו בשכיחות הרבה יותר גבוהה מכפי שסברו בעבר, כפי שדווח במאמר שפורסם בכתב העת Nature Ecology and Evolution.

3.     התפתחות לאחר הלידה של נישת תאי גזע בלוחית הגדילה מסייעת בגדילה של עצמות ארוכות בילדים, על-פי מאמר שפורסם בכתב העת Nature.

4.     האם 10,000 צעדים יומיים הם באמת היעד אליו יש לכוון? חוקרים שהשלימו מחקר שכלל קרוב ל-17,000 נשים מצאו כי הסף להפחתת הסיכון לתמותה עמד על 4,400 צעדים בלבד, כך פורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine.

5.     השוואת דנ”א של גידולים ממאירים ראשוניים של המעי הגס וגרורות כבד או במוח העידה כי ב-80% מבין 21 החולים במחקר, הגרורות התפתחו בשלב מוקדם, כך פורסם ב-Nature Genetics.

6.     רעלן Typhoid אינו נדרש בהכרח בהדבקה בחיידקי Salmonella Typhi להתפתחות טיפוס הבטן (Typhoid Fever), כך מצאו חוקרים שפרסמו את תוצאות מחקרם בכתב העת Nature Medicine.

7.     הערכת ויאביליות שריר הלב אינה מהווה סמן המסייע בחיזוי התוצאות ארוכות הטווח לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, כפי שעלה ממחקר אקראי שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

8.     עליה במדד מסת הגוף בקרב אנשים המתגוררים באזורים כפריים, לא בערים, הינה הגורם המניע העיקרי למגיפת ההשמנה בעולם, כך דיווחו חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nature.

9.     רמזים נוספים לקיומו של המיקרוביום של המוח: לאחר שבשנת 2018 פרסמו מדענים כי נגיף הרפס עשוי לשחק תפקיד במחלת אלצהיימר, השנה השיבו המדענים לחוקרים אחרים שהעלו שאלות בנוגע לממצאי המחקר שלהם.

10.  טיפול בתאי גזע לבביים עשוי לעבוד ע”י עידוד הליכי ריפוי פצע אימונולוגיים במקום יצירת תאים חדשים, כך עלה ממחקר בעכברים שפורסם בכתב העת Nature.

11.  גם בחולים עם היצרות חמורה של מסתם הוותין וללא תסמינים ניתוח מוקדם להחלפת המסתם מביא להפחתת הסיכון לתמותה, כך עלה מתוצאות מחקר אקראי שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

12.  האם ניתן לרשת דנ”א מיטוכונדרי אלי מהאבות ולא רק מהאימהות? מאמר שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences בדצמבר 2018 טען לעדויות המצביעות כי התשובה לכך חיובית. עם זאת, בשנת 2019 חוקרים אחרים קראו תיגר על הפירוש שנתנו החוקרים לממצאים.

13.  זמן מסך: במאמר שפורסם בכתב העת Nature Human Behavior טענו חוקרים כי ייתכן ולזמן המסך אין השפעה כה שלילית על תחושת הרווחה של ילדים.

14.  ארוחת הבוקר אינה בהכרח מסייעת במאמצים לרדת במשקל, כך עלה ממטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת BMJ.

15.  במאמר שפורסם בכתב העת Nature Ecology and Evolution קראו חוקרים תיגר על הגישה המסורתית של הפצצת גידולים עם כימותרפיה במינון הגבוה ביותר הנסבל.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חיבור למד סוכר רציף מלווה בירידה ממושכת בריכוז המוגלובין מסוכרר במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-ADA)

    חיבור למד סוכר רציף מלווה בירידה ממושכת בריכוז המוגלובין מסוכרר במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 חלה ירידה בריכוז המוגלובין מסוכרר בתוך שלושה חודשים מהתחלת ניטור באמצעות מד סוכר רציף, ללא תלות בטיפול באינסולין, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו ניצוח רטרוספקטיבי של נתונים ממאגר Optum Market Clarity Database והתמקדו במבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם סוכרת מסוג 2, אשר החלו […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה