חקר הכבד

התועלת של טיפול ב-Methotrexate בילדים עם JIA (מתוך Arthritis Care Res)

מנתוני מאגר German Methotrexate Registry עולה כי אין יתרון לזריקות תת-עוריות של Methotrexate בהשוואה לטיפול פומי ב- Methotrexate בילדים עם JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis). לאור הממצאים, החוקרים ממליצים במאמרם שפורסם בכתב העת Arthritis Care and Research על טיפול פומי ב- Methotrexate במקום טיפול בזריקות תת-עוריות, בחולים עם JIA. עם זאת, מומחים בתחום שלא לקחו חלק במחקר העלו שאלות מתודולוגיות באשר לטיב העבודה.

החוקרים מודים כי ממצאי המחקר הפתיעו אותם, הם ציפו להדגים עדיפות לטיפול פראנטרלי ב- Methotrexate על-פני טיפול פומי ב- Methotrexate, כפי שהוכח במבוגרים. עם זאת, במחקר הנוכחי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, מספר החולים שנדרש לטיפול לתוצאה עדיפה נע סביב 12 חולים ((American College of Rheumatology 20 Criteria) של 78% לעומת 70%). כבר מספרים אלו יוצאים כנגד מתן זריקות לילדים מאחר שיש להזריק ל-12 ילדים בכדי שאחד מהם ייהנה מעדיפות גישת טיפול זו.

החוקרים התבססו על נתונים שנאספו ממאגר German Methotrexate Registry משנת 2005 לזיהוי חולים עם JIA שטופלו ב- Methotrexate במשך לפחות שישה חודשים, ולא קיבלו טיפולים ביולוגיים נוספים. החוקרים לא כללו חולים שהחליפו את גישת הטיפול ב- Methotrexate במהלך תקופת המעקב. קבוצות המחקר כללו 259 חולים (63%) שקיבלו טיפול פומי ב- Methotrexate ו-152 חולים (32%) שקיבלו טיפול ב- Methotrexate בצורת זריקות תת-עוריות. בשתי הקבוצות, חציון גיל החולים עמד על 10 שנים, שני שליש היו בנות, וכולם קיבלו מינון שבועי דומה של Methotrexate.

היעד העיקרי היה יעילות הטיפול, שהוגדרה לפי מספר החולים שענו על קריטריוני PedACR 30 (American College of Rheumatology Pediatric Score 30) לאחר שישה חודשי טיפול. החוקרים מדווחים כי 72% מהחולים שקיבלו טיפול פומי ו-73% מאלו שקיבלו טיפול תת-עורי ענו על קריטריונים אלו.

לפחות תופעת לוואי אחת תועדה ב-22% מהחולים שקיבלו טיפול פומי ב- Methotrexate וב-27% מאלו שקיבלו טיפול תת-עורי. שיעור גבוה יותר משמעותית של חולים שטופלו בזריקות תת-עוריות הפסיקו את הטיפול בשל תופעות לוואי, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול פומי (11% לעומת 5%, p=0.02).

החוקרים הסבירו כי הסקירה הדגימה את היעילות והסבילות של טיפול ב- Methotrexate בשתי צורות הטיפול. לא הודגמה עדיפות למתן Methotrexate בזריקות תת-עוריות, בהשוואה לטיפול פומי, וככל הנראה ניתן לוותר על הזריקות התת-עוריות, ללא השלכות קליניות.

עם זאת, שני מומחים למחלות ריאומטיות בילדים היו פחות משוכנעים בממצאי המחקר ולא תמכו במסקנות החוקרים. בהתייחסותם הם ציינו מספר מגבלות של המחקר ובשורה התחתונה קבעו כי המחקר לא יביא לשינוי בהרגלי הטיפול שלהם, הכוללים מתן טיפול פומי ב- Methotrexate תחילה בילדים עם מחלה קלה וטיפול בזריקות תת-עוריות באלו עם מחלה חמורה יותר. למרות שהם מאמינים כי מחקרים אקראיים בנושא עשויים לסייע, הם אינם מאמינים כי מחקר מסוג זה יזכה למימון.

Arthritis Care Res. Published online May 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה