חקר הכבד

זריקות בוטוקס להקלה על כאבי גב תחתון וסכיאטיקה (Cochrane Database Syst Rev)

במאמר חדש שפורסם ב-Cochrane Database Systematic Reviews בחנו חוקרים את התועלת של זריקות בוטוליניום טוקסין בחולים עם כאבי גב תחתון וסכיאטיקה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לעיתים קרובות קשה להקל על כאבי גב תחתון. מעדויות עולה כי זריקות בוטוליניום טוקסין עשויות לסייע בטיפול בכאב. התומכים בטיפול זה טוענים כי בוטוליניום טוקסין עשוי להפחית ספאזם שרירים, איסכמיה ומדי דלקת, וכך להקל על הכאב.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של זריקות בוטוליניום טוקסין במבוגרים עם כאב גב תחתון. הם ערכו חיפוש במאגרי CENTRAL, MEDLINE, EMBASE ו-CINAHL וכללו מחקרים אקראיים להערכת סרוטיפים של בוטוליניום טוקסין לעומת טיפולים אחרים בחולים עם כאבי גב תחתון.

הסקירה כללה בסופו של דבר שלושה מחקרים אקראיים (123 חולים). רק מחקר אחד כלל חולים עם כאב גב תחתון כרוני, לא-ספציפי; שני המחקרים האחרים התמקדו באוכלוסיות ספציפיות. רק לאחד משלושת המחקר היה סיכוי נמוך להטיה והדגים כי זריקות בוטוליניום טוקסין הפחיתו כאב לאחר 3-8 שבועות והביאו לשיפור גדול יותר בתפקוד לאחר שמונה שבועות. המחקר השני מצא כי זריקות בוטוליניום טוקסין היו עדיפות על זריקות סטרואידים עם לידוקאין או פלסבו בחולים עם סכיאטיקה על-רקע תסמונת Piriformis Syndrome. המחקר השלישי קבע כי זריקות בוטוליניום טוקסין עדיפות על אקופונקטורה מסורתית בחולים עם תסמונת Third Lumbar Transverse Process. לשני המחקרים עם הסיכון הגבוה ביותר להטייה היו מגבלות חשובות. הטרוגניות של המחקרים לא אפשרה לערוך מטה-אנליזה. יש עדויות באיכות נמוכה לפיהן זריקות בוטוליניום טוקסין הביאו לשיפור בכאב ו/או תפקוד, באופן עדיף על זריקות סיליין ועדויות באיכות נמוכה מאוד כי הן היו עדיפות על אקופונקטורה או זריקות סטרואידים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Cochrane Database Syst Rev. 2011 Jan

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה