חקר הכבד

שברי שורש כף יד מלווים בפגיעה ניכרת בתפקוד הגופני (מתוך BMJ)

שברים באזור שורש כף היד הינם גורם חשוב למוגבלות גופנית בנשים מבוגרות, ומהווים גורם חשוב להתדרדרות תפקודית בדומה לגורמי סיכון מוכחים אחרים כמו נפילות, סוכרת ודלקת מפרקים, כך מדווחים במאמר חדש שפורסם ב-British Medical Journal.

לדברי החוקרים, שברים של שורש כף היד הם השברים הנפוצים ביותר בגפיים העליונות בקשישים. לרוב הם נובעים מנפילה בזמן הליכה, כאשר האדם עדיין בריא, פעיל ומתפקד באופן עצמאי.

ההפרעה התפקודית בעקבות שברי חוליות או שברי ירך תועדה היטב, אך ההשלכות של שברים של שורש כף היד על ההתדרדרות התפקודית לא נבחנו לעומק.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לכמת את ההשפעה הקלינית של שברים בשורש כף היד בקבוצה של נשים מבוגרות, שלקחו חלק במחקר Study of Osteoporotic Fractures, מחקר רב-מרכזי להערכת גורמי סיכון לשברי ירך.

החוקרים זיהו 6107 נשים בריאות, בגיל 65 ומעלה, ללא שבר קודם בשורש כף היד או בירך. הם התבססו על חמש פעילויות יומיומיות כמדד להתדרדרות התפקודית: הכנת ארוחות, ניהול משק בית, יכולת לעלות 10 מדרגות, קניות ויציאה מרכב. המשתתפים נבחנו כמעט כל שנתיים, עם מעקב ממוצע של 7.6 שנים.

במהלך תקופה זו, תועדו שברי שורש כף יד ב-268 נשים. מבין אלו, 41 נשים (15%) אובחנו עם התדרדרות תפקודית משמעותית.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לנשים ללא שברי שורש כף-יד, באלו עם שברי שורש כף יד ההתדרדרות התפקודית השנתית הייתה גדולה יותר. שברי שורש כף-יד לוו בעליה של 48% בסיכון להתדרדרות קלינית משמעותית (OR = 1.48,  95% CI = 1.04-2.12), גם לאחר תקנון לגיל, BMI, המצב הבריאותי, הרמה התפקודית הבסיסית, הרגלי חיים, מחלות רקע ותפקוד נוירו-מוסקולארי.

היקף ההתדרדרות התפקודית עם שברי שורש כף יד היו דומים להתדרדרות עקב נפילות (OR = 1.58,  95% CI = 1.28-1.95), דלקת מפרקים (OR = 1.48, 95% CI = 1.23-1.79) וסוכרת (OR = 1.36,  95% CI = 1.04-1.78).

שברי שורש כף יד משפיעים על כל הפעולות היומיומיות של האדם, דוגמת פתיחת וסגירת צנצנות, נשיאת חפצים כבדים, פתיחת דלתות, הכנת אוכל, מזיגת משקאות, הרמת סירים ומחבתות, סיבוב מפתח, קימה מכיסא, רחצת קירות ורצפות.

מממצאי המחקר עולה כי שברי שורש כף יד מביאים להתחלת התדרדרות תפקודית מתקדמת, עם סימנים הנותרים לאחר שלוש שנים.

מגבלות המחקר כוללות מדגם שכלל בעיקר נשים לבנות מהקהילה, שהיו פעילות גופנית. לכן, ייתכן והממצאים אינם תקפים לגברים, לנשים המתגוררות במוסדות, או לקבוצות אתניות אחרות. כמו כן, אין מידע אודות מחלות-רקע והשפעתן על התפקוד. התפקוד נבחן אחת לשנתיים, ולכן לא ניתן היה להעריך מוגבלות קצרת-טווח או את מהלך ההחלמה או ההתדרדרות לאחר שבר.

עם זאת, מדובר במדגם גדול, של אוכלוסיה מגוונת גיאוגרפית, עם מעקב כמעט-מלא.

BMJ. Published online July 9, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה