אבחנה של הפרעה דו-קוטבית מלווה בסיכון גבוה פי שש לתמותה מוקדמת (BMJ Mental Health)

הפרעה דו-קוטבית מלווה בסיכון גבוה פי שש לתמותה מוקדמת עקב סיבות חיצוניות וסיכון גבוה כפליים לתמותה מוקדמת עקב מחלה סומאטית, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ Mental Health.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעה דו-קוטבית מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך אין עדויות רבות באשר לסיבות הספציפיות לתמותה. מטרתם כעת הייתה לבחון את הגורמים הספציפיים לסיכון המוגבר לתמותה מוקדמת באוכלוסייה זו.

מחקר העוקבה התבסס על נתונים מרחבי פינלנד של מטופלים עם וללא אבחנה של הפרעה דו-קוטבית בגילאי 15-64 שנים בין השנים 2004-2018. שיעורי תמותה מתוקנים (Standardized Mortality Ratio) חושבו באוכלוסיית החולים עם הפרעה דו-קוטבית על-סמך שיעורי התמוצה באוכלוסייה הכללית בפינלנד ללא הפרעה דו-קוטבית.

מבין 47,018 חולים עם הפרעה דו-קוטבית, 3,330 (7%) הלכו לעולמם במהלך תקופת המעקב. בחולים עם הפרעה דו-קוטבית תועד סיכון גבוה פי שש לתמותה עקב סיבות חיצונית (שיעורי תמותה מתוקנים של 6.01, רווח בר-סמך 95% של 5.68-6.34) ושיעורי תמותה גבוהה כפליים עקב גורמים סומאטיים (שיעורי תמותה מתוקנים של 2.06, רווח בר-סמך 95% של 1.97-2.15).

מהנתונים עולה כי בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בחולים עם הפרעה דו-קוטבית תועדה עליה של 83% בשיעורי תמותה עקב סיבות חיצוניות, בהשוואה לעליה של 51% בשיעורי התמותה עקב סיבות סומאטיות.

מניתוח הגורמים לתמותה עלה כי סיבות הקשורות בצריכת אלכוהול תרמו יותר לתמותה העודפת ממקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לעומת האוכלוסייה הכללית, בחולים עם הפרעה דו-קוטבית סיכון גבוה פי שש לתמותה עקב סיבות חיצוניות וסיכון גבוה כפליים לתמותה עקב גורמים סומאטיים. סיבות חיצוניות לתמותה תרמו יותר מסיבות סומאטיות לפער בתמותה בין חולים עם הפרעה דו-קוטבית ובין האוכלוסייה הכללית.

BMJ Mental Health, July 18, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה