קרדיולוגיה התערבותית

השוואה בין הסבילות לאורז שמרים אדום או Pravastatin בחולים שפיתחו בעבר כאבי שרירים תחת טיפול בסטטינים (מתוך American Journal of Cardiology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-15 בינואר 2010 של ה- American Journal of Cardiology עולה כי בחולים שפיתחו בעבר כאבי שרירים תחת הטיפול בסטטינים ולכן הפסיקו את נטילת התרופה, נצפתה סבילות טובה הן לתמצית אורז שמרים אדום (red yeast rice) והן ל-Pravastatin. ב-2 הקבוצות נצפו שיעורי הפסקת טיפול נמוכים וירידה דומה בערכי ה-LDL.

החוקרים כותבים כי כאבי שרירים הקשורים לטיפול בסטטינים הם בעיה קלינית משמעותית, אשר צפויה להפוך שכיחה יותר ויותר עם הרחבת האינדיקציות למתן התרופות. בעבודה קודמת הדגימו החוקרים כי בחולים דיסליפידמיים עם אי-סבילות לסטטינים, מתן תמצית אורז שמרים אדום בשילוב עם שינוי אורח החיים הוביל לירידה מובהקת בערכי ה-LDL. הם מסבירים כי אורז שמרים אדום מופק באמצעות השמר Monascus purpureus ומכיל Lovastatin טבעי, וכי החומר משמש ברפואה הסינית מזה מאות שנים לטיפול בבעיות בזרימת הדם ובמערכת העיכול.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את הסבילות לתמצית אורז שמרים אדום בחולים שהפסיקו טיפול בתרופה ממשפחת הסטטינים (פרט ל-Pravastatin) בשל כאבי שרירים. המחקר כלל 43 משתתפים עם דיסליפידמיה שהפסיקו בעבר טיפול בתרופות מקבוצת הסטטינים. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת אורז שמרים אדום במינון 2,400 מ”ג פעמיים ביום או ל-Pravastatin במינון 20 מ”ג פעמיים ביום למשך 12 שבועות. כמו כן השתתפו המטופלים בתכנית טיפולית בת 12 שבועות לשינוי אורח החיים אשר התמקדה בשיפור התזונה, פעילות גופנית וטכניקות הרפיה. יעדי המחקר העיקריים כללו את היארעות הפסקת הטיפול בשל כאבי שרירים וכן ציון חומרת כאב יומי. בין יעדי המחקר המשניים ניתן לציין את כוח השריר ואת רמות השומנים בפלסמה.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר 12 שבועות נצפתה בקבוצת אורז השמרים האדום ירידה של 30% בערכי ה-LDL, לעומת ירידה דומה של 27% בקבוצת ה-Pravastatin. החוקרים מוסיפים כי לא נצפה הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות בערכי הכולסטרול הכולל, טריגליצרידים או HDL, כפי שמוצג בטבלה הבאה:











































טיפול


כולסטרול כולל (מ”ג/ד”ל)


LDL (מ”ג/ד”ל)


טריגליצרידים (מ”ג/ד”ל)


אורז שמרים אדום


רמה בסיסית


260.7


181.2


142.2


רמה לאחר 12 שבועות


200.9


126.1


120.9


אחוז השינוי הממוצע


-23.0


-30.2


-7.8


Pravastatin


רמה בסיסית


253.4


163.6


148.4


רמה לאחר 12 שבועות


198.6


120.3


126.1


אחוז השינוי הממוצע


-19.6


-27.0


-7.0


החוקרים מדווחים כי ב-2 קבוצות הטיפול נצפתה היארעות דומה של הפסקת הטיפול בשל כאבי שרירים. מבין 21 המשתתפים בקבוצת אורז השמרים האדום הפסיק משתתף אחד (5%) את הטיפול בשל כאבי שרירים, לעומת 2 מ-22 המשתתפים (9%) בקבוצת ה-Pravastatin. כמו כן, לא נמצאו הבדלים בציון חומרת הכאב היומי של המשתתפים ב-2 הקבוצות.

החוקרים מציינים כי ב-2 הקבוצות נצפו שיעורים נמוכים של כאבי שרירים חוזרים, ולכן לא ניתן היה להדגים לאורז שמרים אדום יתרון ע”פ Pravastatin. הם מסבירים כי Pravastatin הוא חומר הידרופילי ועל כן ייתכן שמוביל לשיעורי הישנות נמוכים יותר של כאבי השרירים בהשוואה לסטטינים אחרים, ובנוסף אפשרי שהמינון שניתן למשתתפים היה נמוך דיו כדי למנוע הישנות.

מומחה מהתחום ציין כי מיופתיה הקשורה לסטטינים היא תופעה בעייתית ושכיחה בקליניקה, בייחוד בקשישים, וקשה לקבוע מתי ניתן לייחס את כאבי השרירים לטיפול והאם יש צורך בהפסקתו. הוא הדגיש כי אורז שמרים אדום לא נמצא בפיקוח מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ולכן קיים שוני בתוצאות מיצרן ליצרן, והסביר כי במחקר נמצא שאורז שמרים אדום הוא בטוח כמו Pravastatin, אך ניתן גם להסיק מתוצאותיו כי הטיפול ב-Pravastatin היה נסבל ברוב המשתתפים.

Am J Cardiol 2010; 105:198-204

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה