האם דפיברילטור דו לשכתי גורם לפחות ארועים נלווים משמעותיים בהשוואה לחד לשכתי? (מתוך הודעה של Medtronic)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי דפיברילטור דו לשכתי מושתל (Dual chamber implantable cardioverter-defibrillatorsDC ICDs) הוא בעל יעילות גבוהה בהפחתת ארועים קליניים נלווים שליליים משמעותיים (CSAEclinically significant adverse events) בהשוואה לדפיברילטור חד לשכתי מושתל (SC ICDs), וזאת במטופלים עם התוויה שגרתית ל-ICDs.   

ICDs מהווים טיפול הולם עבור מאות אלפי מטופלים הנמצאים בסיכון למוות קרדיאלי פתאומי ברחבי העולם מידי שנה. תוצאות המחקר הקליני, המכונה DATAS (Dual Chamber & Atrial Tachyarrhythmias Adverse Events Study), שהוצגו בכנס של הקונגרס העולמי לאלקטרופיזולוגיה קרדיאלית ושל טכניקות קרדיאליות, הדגימו כי ניתן להפחית בשליש את מספר ה-CSAE על ידי שימוש ב- DC ICDsבהשוואה לשימוש ב- SC ICDsבמטופלים בסיכון למוות קרדיאלי פתאומי.

מוות קרדיאלי פתאומי הוא הגורם היחיד השכיח ביותר למוות בשל מחלה קורונרית בעולם המתועש. ב-75 עד 80 אחוז מהמקרים, הוא נגרם בשל פרפור חדרים. בראיון שנערך עימו מסר אחד החוקרים היושבים בוועדת המחקר, כי הטיפול המיידי בפרפור חדרים עם דפיברילטור הוא קריטי להצלת חיי אדם. ואולם, הוסיף החוקר, ישנה חשיבות אמיתית לשימוש ב-ICDs מתקדמים טכנולוגית שמסוגלים לשנות את הטיפול כיאות בכדי להפחית את ה-CSAE.    

המחקר הדגים כי שיעור ה-CSAE נמוך יותר בשימוש ב- DC ICDsבהשוואה לשימוש ב- SC ICDsבמטופלים בסיכון למוות קרדיאלי פתאומי. החוקרים דיווחו על הפחתה של 33%, בעלת מובהקות סטטיסטית וקלינית, בשיעור ה-CSAE בקבוצת המטופלים עם DC ICD, וזאת על פי דירוג ה-CSAE.

החוקרים ציינו, כי לאורך תקופת מעקב של 17 חודשים, התמותה השנתית הייתה 2.7% בקבוצת המטופלים עם DC ICD ו-6.8% בקבוצת המטופלים עם SC ICD. בנוסף, מתן שוק שלא לצורך נרשם ב-1.3% מהמטופלים לכל שנת מעקב בקבוצה הראשונה, בהשוואה ל-6.8% בקבוצה השנייה. סך הכל, הוסיפו החוקרים, למטופלים עם DC ICDs הייתה הארעות נמוכה יותר, או שווה, של כל סוג של CSAE בהשוואה למטופלים עם SC ICDs.

המחקר, שנערך כמחקר אקראי רב מרכזי, עקב אחר 334 מטופלים בסיכון למוות קרדיאלי פתאומי ודירג את הסיכון שלהם להופעת CSAE. המשתתפים במחקר היו בעלי התוויה שגרתית ל-ICD, חולקו אקראית לקבלת DC ICDs או SC ICDs, ונמצאו במעקב לאורך 17 חודשים.

החוקרים חישבו את ניקוד ה-CSAE על ידי צירוף ה-CSAE שדווחו, ובכללם מוות, התערבויות פולשניות, אשפוזים, מתן שוק שלא לצורך והימשכות קבועה של טכיאריתמיות עלייתיות, שהותאמו על פי חומרתם הקלינית.        

החוקר הוסיף בראיון שנערך עימו, כי על ידי מעקב אחר העליות וחדרי הלב, DC ICDs מסוגלים לזהות את סוג ההפרעה בקצב הלב ולהבדיל בין טכיאריתמיות עלייתיות לחדריות, או לזהות איבוד של הסינכרוניות בין שתי הלשכות. החוקר ציין כי יש חשיבות גדולה למתן הטיפול המתאים ביותר להחזרת קצב הלב.

  

בהודעה של חברת Medtronic נמסר כי ICDs חד לשכתיים קולטים ברדיקרדיה, כלומר קצב לב נמוך שאינו תקין, ומזהים אריתמיות בחדר הימני בלבד, מספקים טיפול, ומקצבים את החדר בלבד בקצב קבוע. עובדה זו עשוייה להוביל לקליטה וטיפול שאינם שלמים בחלק מהמטופלים, שעשויים להיכשל בהסתגלות למסלולי ההולכה הפיזיולוגיים של הלב. 

עוד נמסר בהודעה כי כיוון ש- SC ICDsאינם עוקבים אחר שתי הלשכות, הם בעלי סיכוי גבוה יותר למתן טיפול שאינו מתאים. מצב אפשרי זה זוכה להתייחסות ישירה בעיצוב המחקר, כפי שנכתב על ידי אחד החוקרים. מרבית מקרי השוק שניתן שלא לצורך במטופלים עם SC ICDs מתרחשים בשל קצב חדרי מהיר הנגרם בשל פרפור פרוזדורים. על פי ההודעה, הימנעות ממקרי שוק שניתן שלא לצורך הינה חשובה כיוון שמקרים כאלה עשויים לפגוע באיכות החיים של המטופלים, לגרום לאריתמיות, לאישפוזים ואף למוות. 

בניגוד לכך, ל-ICDs דו לשכתיים יש שני חיבורים שעוקבים אחר החדר הימני והעלייה הימנית, הם מסוגלים לבצע דפיברילציה של החדר, ולקבוע קצב של החדרים והעליות בסינכרוניזציה עלייתית-חדרית. עבור אלו המטופלים במטרה להשיג קיצוב ברדיקרדיה, אם זה בעת ההשתלה או לאחר מכן, ישנם מכשירים המפחיתים קיצוב שלא לצורך של החדר הימני ב-99% (ערך חציוני), כך על פי ההודעה.   

בנוסף, צויין בהודעת החברה, DC ICDs מספקים זיהוי טוב יותר של SVT ובכך מביאים להפחתה נוספת במקרי השוק שלא לצורך בהשוואה ל- SC ICDs, כמו גם זיהוי טוב יותר של פרפור פרוזדורים והתפתחות אי ספיקת לב.

בכיר בחברת Medtronic ציין בראיון שנערך עימו כי התוצאות של מחקר DATAS תומכות בעליונותם של DC ICDs מתוחכמים המזהים ומטפלים בטכיאריתמיות חדריות ועלייתיות ומצילים חיי אדם. הוא הוסיף כי המחקר אף נותן תוקף לצורך במכשירים דו לשכתיים במטופלים עם התוויה שגרתית ל-ICDs, ומדגים את החשיבות במציאת טיפולים טובים יותר, בטוחים יותר וידידותיים יותר למטופלים.

יצויין כי ה-DC ICDs האחרונים והמתקדמים ביותר טכנולוגית של חברת Medtronic קיבלו לאחרונה את אישור המנהל האמריקאי למזון ותרופות (FDA) וה- CE Mark.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה