האם קרדיולוגים עצמם מיישמים את ההמלצות שהם נותנים לציבור? (מתוך American Journal of Cardiology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי קרדיולוגים מנהלים אורח חיים בריא יותר מאשר האוכלוסייה הכללית. המחקר פורסם בכתב העת האמריקאי לקרדיולוגיה (the American Journal of Cardiology).

לצורך המחקר, השתמשו החוקרים בנתוני 471 הקרדיולוגים שהשיבו לשאלון אנונימי, שהורכב מ-25 שאלות הנוגעות לדמוגרפיה, היסטוריה רפואית ושימוש בתרופות ובתוספות. החוקרים השוו את התשובות שהתקבלו למידע ממאגרי מידע לאומיים.

הגיל הממוצע של המשיבים היה 48.6 שנים. מדד מסת הגוף (BMI) היה 25, כשאצל 8% התקבלו ערכי BMI של 30 ומעלה, מה שמגדיר אותם כסובלים מהשמנת יתר (obese).

מהממצאים עולה, כי רק 1.3% העידו על עצמם כמעשנים פעילים, 89% התאמנו לפחות פעם אחת בשבוע, ו-72% שתו יותר ממשקה אלכוהולי אחד לשבוע, לרוב יין אדום.

ל-4% היתה היסטוריה של ארועים קורונריים, ל-28% היתה דיסליפידמיה, 14% היו בעלי לחץ דם גבוה, ו-0.6% היו סכרתיים.

החוקרים ציינו, כי בהשוואה לסטטיסטיקה הלאומית, שיעור העישון שנמצא היה 1 חלקי 18מהממוצע הלאומי, ושיעור השמנת היתר שנמצא היה שליש מבאוכלוסייה הכללית.

אחד החוקרים מסר בראיון שנערך עימו, כי קרדיולוגים שינו את אורח החיים שלהם כדי להוריד את הסיכון למחלת לב. הוא ציין כי עישון, לדוגמה, היה שכיח מאוד בקרב רופאים, ובכללם קרדיולוגים, עד שה- Surgeon General’s Reportבנוגע לעישון ובריאות נוסד ב-1964.

בהשוואה לרופאים אחרים, הוסיף החוקר, קרדיולוגים לדעתו מודעים יותר להרגליהם הבריאותיים, ובמיוחד בנוגע לפעילות גופנית. לדבריו, עובדה זו אינה מפתיעה בהתחשב בכך שהם באמת מטפלים בקורבנות של אורח חיים לא בריא, שיש לו את ההשפעה הגדולה ביותר על בריאות קרדיאלית.

החוקר הציע שרופאים יעבירו את החשיבות של אורח חיים בריא לציבור, וידברו על הקרדיולוגים כדוגמה. כפי שהראו מחקרים קודמים, הוסיף החוקר, הסיכוי שאנשים יישמו אורח חיים בריא גבוה יותר אם הם יידעו שרופאיהם נוהגים כך.

לסיום ציין החוקר, כי במרפאה שלו, כמו בכל מרפאה, מטופלים תמיד שואלים: ‘דוקטור, אם היית סובל מבעייה רפואית דומה, מה היית עושה?’, לדבריו, אין לו ספק שמידע זה יהיה חשוב מאוד לציבור, שמנסה תמיד להתחקות אחר רופאים ורואה בהם מודל לחיקוי.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Am J Cardiol 2006;97:1093-1096.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה