fondaparinux מול קלקסן ב-ACS – השוואה של אירועים, תמותה ודימומים (NEJM)

תכשיר אנטיקואגולנטי חדש, שטרם משווק בארץ, fondaparinux , נבדק במחקר רחב היקף במטופלים שעברו אירוע קורנרי חד (ACS-acute coronary syndromes) בהשוואה לקלקסן (ENOXAPARIN ) המתפרסם במהודרת האון ליין של ה-NEJM. המחקר מצא שהטיפול ב-fondaparinux עדיף על קלקסן מבחינת שיעור הדימומים ומבחינת ההישרדות ל-30 יום ו-180 יום.

החוקרים מציינים ששילוב של טיפולים אנטיקואגולנטים, אנטיפלטלטים ופרוצדורות חודרניות מפחיתים אירועים איסכמיים קורונריים באופן משמעותי, אך במקביל עולה הסיכון לדימומים בחולים שעברו ACS .

החוקרים ביצעו רנדומיזציה של 20,078 מטופלים עם ACS אשר קיבלו fondaparinux במינון של 2.5 מ”ג ליום, או קלקסן (במינון של 1מ”ג לק”ג משקל פעמיים ביום), למשך 6 ימים, כשהם מעריכים את מקרי התמותה, אוטם שריר הלב, איסכמיה עיקשת (שהיוו במשולב את נקודת הקצה המרכזית)  במשך 9 ימים, וכן אירועי דמם רציניים. המעקב נמשך עד ל-6 חודשים.

מס’ המטופלים שהגיעו לנקודת הקצה המרכזית היה דומה בשתי הקבוצות: 5.8% ב-fondaparinux ו-5.7% בקלקסן.

 בתקופה של 30 יום מהרנדומיזציה היתה נטייה להגעה נמוכה יותר לנקודות הקצה בקבוצת ה-fondaparinux (מס’ של 805 מול 864 בקלקסן, אך ללא מובהקות סטטיסטית).

בסוף המחקר, לאחר 6 חודשים, מס’ המקרים המשולב של נקודת הקצה המרכזית היה נמוך יותר בקבוצת ה-fondaparinux – סך של 1,222 מול 1,308 בקבוצת הקלקסן עם p=0.06 , כמעט מובהק…

שיעור הדימומים המרכזיים במהלך 9 הימים הראשונים היה נמוך משמעותית בקבוצת ה-fondaparinux : שיעור של 2.2% לעומת 4.1% בקלקסן, ומובהק סטטיסטי.

נקודת הקצה המרכזית ואירועי דמם מרכזיים במהלך 9 הימים היו נמוכים יותר בקבוצת ה-fondaparinux עם שיעור של 7.3% מול 9.0% . ה-fondaparinux היה גם קשור בפחות מקרי מוות בתקופה של ה-30 יום שלאחר הרנדומיזציה: 295 מול 352 מקרי מוות, וגם לאחר 180 יום: 574 לעומת 638 .

החוקרים מסכמים ש-fondaparinux דומה לקלקסן בהפחתת הסיכון לאירועים איסכמיים בתקופה של 9 ימים, אך מפחית באופן ניכר את הסיכון לדימומים מרכזיים, ומשפר הישרדות ותחלואה ארוכת טווח

N Engl J Med 2006;354.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה