קרדיולוגיה התערבותית

מונותרפיה עם אספירין יעילה מבחינה כלכלית/רפואית ברמות סיכון נמוכות ל-CHD , שילוב עם סטטין יעיל ומוצדק כלכלית/רפואית ברמות סיכון גבוהות יותר (Ann Intern Med)

טיפול מונע לאירועים של מחלת לב כלילית (CHD) באספירין בלבד הוא בעל יחס עלות/תועלת טוב יותר מאשר טיפול בסטטינים או שילוב של אספירין וסטטינים במטופלים עם רמת סיכון נמוכה-בינונית (בין 7.5% ל-10% ל-10 שנים) ל-CHD . לעומת זאת, ברמות סיכון גבוהות יותר, הטיפול המשולב של אספירין וסטטינים היה יעיל יותר מבחינה כלכלית/רפואית. כך מדווחים חוקרים במאמר המתפרסם השבוע ב-Ann Intern Med .

החוקרים מאונ’ בצפון קרוליינה הריצו מודל מרקוב לצורך הערכת העלות/תועלת של שימוש באספירין, בסטטינים, ובשילוב של שניהם לצורך מניעה ראשונית של אירועי CHD בגברים. קבוצת המטרה שהיוותה את הבסיס לניתוח הייתה של גברים בגיל העמידה עם היסטוריה של מחלה קרדיווסקלרית, ואשר היו ברמות הסיכון העשר שנתיות ל-CHD הבאות: 2.5%, 5% , 7.5% , 10% , 15% ו-25%.

בהשוואה לאי טיפול מונע כלל, הטיפול באספירין למשך 10 שנים היה בעל יחס העלות/תועלת הטוב ביותר למטופלים שהסיכון שלהם לפתח אירועי CHD היה מתחת ל-7.5%. השימוש באספירין נמצא ע”י המודל כמאריך תוחלת חיים מתואמי איכות של 17 יום, ובעלות כוללת נמוכה יותר של 215 $.

ברמות סיכון של מעל 10% לאירועי CHD לאורך 10 שנים, הטיפול המשולב של אספירין וסטטינים היה בעל העלות/תועלת הטובה ביותר למניעת אירועי CHD . בהשוואה לטיפול באספרין בלבד, תוספת העלות הנדרשת לצורך השגת הארכת תוחלת החיים מתואמת איכות חיים (QUALY) הייתה 56,200 $. יחס זה נחשב בעולם המערבי (הערת המערכת: בישראל עדיין לא כל כך…) כיחס המעיד על אטרקטיביות כלכלית/רפואית גבוהה.

ואכן החוקרים מסכמים כי הניתוח הפרמקואקונומי הזה תומך בהמלצות להשתמש באספירין בלבד כאשר הסיכון (ל-10 שנים) לאירועי CHD נמוך מ-7.5% , ועל כך שכשהסיכון עולה מעל 10% יש לעשות שימוש בשילוב של סטטינים ואספירין.

Ann Intern Med 2006;144:326-336.

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: אתר www.lipitor.co.il מציע לכם אפשרות לחישוב סיכון 10שנתי לאירועים קרדיווסקולרים, וטיפול מומלץ בהתאם לרמות ה-LDL-C . יש לציין שבמחקר זה ההתייחסות לסטטינים הייתה ללא קשר למצב ה-LDL-C הבסיסי, כלומר ניתן להבין שההמלצה לטפל בסטטינים ברמות הסיכון הגבוהות יותר היא גם במטופלים בסיכון עם ערכי LDL-C תקינים. כדאי גם לציין בהקשר זה, שמחקרים פרמקו-אקונומיים מצאו שבחלק מהמטופלים, אלו שנמצאים ברמות סיכון לאירועי CHD גבוהות עוד יותר, ועם רקע של מחלה טרשתית ואירוע קורונרי בעבר, שילוב הקלופידורגרל (פלויקס) בטיפול המניעתי נמצא גם כבעל יחס עלות/תועלת טוב (ועל רקע מימצאים אלה אף הפלויקס נכלל בשנה האחרונה בסל הבריאות).

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה