הפסקה פתאומית של טיפול בסטטינים מחמירה תוצאות שבץ

ממחקר חדש עולה כי הפסקה פתאומית של טיפול בסטטינים בחולים עם שבץ איסכמי חריף, קשורה בהדרדרות נוירולוגית מוקדמת.

החוקרים עקבו אחר 215 חולים עם שבץ איסכמי חריף, 89 מהם (41.4%) חולקו באקראי להפסקה פתאומית של סטטינים למשך 3 ימים, לאחר אישפוז בבית חולים, 43 המשיכו בטיפול סטטינים. יתר 126 המשתתפים לא טופלו בסטטינים לפני השבץ. 3 ימים לאחר הופעת השבץ, כל הנבדקים החלו טיפול ב-Atrovastatin במינון 20 מ”ג ביום.

הדרדרות נוירולוגית מוקדמת הוגדרה כירידה של 4 נקודות או יותר במדד National Institutes of Health Stroke Scale (NIHSS) בין זמן האישפוז ועד 48 שעות לאחר מכן. החוקרים תיעדו את גודל האוטם הצרברלי, תוצאה נוירולוגית גרועה הוגדרה במקרים בהם מדד Rankin היה גדול מ-2 לאחר 3 חודשים.

הדרדרות נוירולוגית זוהתה ב-62.5% מהמשתתפים שהפסיקו בבת-אחת את הטיפול בסטטינים, ב-20.9% מהמטופלים שהמשיכו בטיפול בסטטינים, וב-27.8% מהמשתתפים שלא טופלו בסטטינים. תפקוד גרוע זוהה ב-58.7% מהמשתתפים שהפסיקו את הטיפול בסטטינים, ב-37.2% מהמשתתפים שהמשיכו בטיפול בסטטינים וב-42.1% מהמשתתפים שלא טופלו בסטטינים בזמן השבץ.

במחקר נוסף, בדקו חוקרים את הנתונים של 1,256 מטופלים בגיל ממוצע של 66.6 שנים. החוקרים מאמינים כי הערך המגן של טיפול להורדת שומנים נובע מהאפקט האנטי-אינפלמטורי.

סה”כ, 41% מטופלים טופלו בתרופות להורדת שומנים בזמן האישפוז. בחולים אלו מדדי השבץ היו פחות חמורים באופן משמעותי, והם שהו בבית החולים זמן קצר, בהשוואה לנבדקים שלא טופלו. שיעור התמותה הלא-מתוקנן עמד על 1.4%, בהשוואה ל-7.9% במשתתפים שלא קיבלו טיפול להורדת שומנים. דבר זה הצטבר לירידה של 80% בסיכון לתמותה תחת טיפול.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה