פלאקים קרועים המופיעים בשתלי וריד צפון דומים לאלו שמקורם בעורקים הכליליים (J Am Coll Cardiol)


על-פי מחקר חדש, כ-1 מתוך 10 שתלים של הוריד הצפון (saphenous vein grafts או SVGs) המצויים במקומם במשך יותר משנה מכיל פלאק טרשתי קרוע. בבדיקת אולטראסאונד נראה כי פלאקים אלה דומים לפלאקים הנצפים בעורקים הכליליים הטבעיים.

החוקרים מציינים כי במחקר הנוכחי נעשה לראשונה שימוש באולטראסאונד בתוך כלי הדם בכדי לאפיין פלאקים קרועים ב-SVGs. מחקרים קודמים השתמשו באנליזה שלאחר מות החולים, בהערכת שתלי SVGs בתרבית או בבדיקןץ אנגיוסקופיה.

החוקרים בחנו 791 תוצאות של בדיקות אולטראשאונד ב-SVG לפני ההתערבות, וזיהו 95 פלאקים קרועים ב-73 חולים. ברוב הפלאקים הקרועים נמצאה מורפולגיה מורכבת אנגיוגרפית, התכייבות, ונפנוף של האינטימה. לעומת זאת, יצירת מפרצת נצפתה רק ב-14% מהפלאקים.

גורמים המצויים בחולים שנקשרו באופן מובהק להימצאות פלאק קרוע ב-SVG היו סינדרומים קורונריים אקוטיים, היפר-כולסטרולמיה ויתר לחץ-דם. בנוסף לכך, הגיל הממוצע של ה-SVGs שבם נמצא פלאק קרוע היה 12.3 שנים, בהשוואה לגיל ממוצע של 8.6 שנים ב-SVGs ללא פלאקים כאלה. סוכרת נקשרה לסיכון מוגבר להימצאות קרעי פלאק מרובים, אך הקשר לא נמצא מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי נראה שהופעת קרע פלאק עלולה להיות חלק מטבעה של מחלת שתל ורידי ולהימצא בהתאמה לגיל השתל, אך לא תמיד עם דגנרציה מוגדרת אנגיוגרפית או ירידה בחלל כלי הדם.

לידיעה במדסקייפ

J Am Coll Cardiol 2005;45:1974-1979.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה