על הקשר בין תזונה ים-תיכונית לבין שיעור ההשרדות של חולי מחלת לב כלילית ביוון (Arch Intern Med)

השערות בנוגע ליכולתיה של התזונה הים-תיכונית להפחית את שיעור התמותה בקרב חולים הסובלים ממחלת לב כלילית כבר עלו בעבר.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין רמת הדבקות בתזונה הים-תיכונית המסורתית לבין שיעור ההשרדות בקרב 1302 אנשים שאובחנו עם מחלת לב כלילית בעת ההרשמה למחקר פרוספקטיבי המבוסס על האוכלוסיה שנערך ביוון. מעקב נערך אחר הנבדקים במהלך תקופה ממוצעת בת 3.78 שנים (במסגרת המחקר הארופאי הפרוספקיטיבי בנוגע לסרטן ולתזונה).

מידע אודות הצריכה התזונתית הרגילה במהלך השנה שקדמה למועד ההרשמה למחקר נאסף מן הנבדקים באמצעות שאלונים. מידת הדבקות בתפריט התזונה הים-תיכונית המסורתית הוערכה באמצעות מדרג תזונתי בן 10 נקודות המשלב את המאפיינים הבולטים של תפריט זה. באמצעות רגרסית סיכונים פרופורציונליים נבחן הקשר בין הרמה הכללית של דבקות בתפריט הים-תיכוני לבין שיעור התמותה הכללי או הספציפי (בשל גורם לבבי או בשל גורם שאיננו לבבי).

עליה של 2 נקודות במידת הדבקות בתפריט התזונה הים-תיכונית נקשרה לירידה של 27% בשיעור התמותה בקרב חולים שהוגדרו כסובלים ממחלת לב כלילית בעת ההרשמה למחקר (מספר מקרי המוות הכולל, 131; יחס התמותה המותאם, 0.73; ערך 95%CI, 0.58-0.93).

הירידה בשיעור התמותה בלטה אפילו יותר והגיעה לערך של 31% (מספר מקרי המוות הכולל, 85; יחס התמותה המותאם, 0.69; ערך 95%CI, 0.52-0.93) כאשר התייחסו החוקרים רק למקרי התמותה בשל גורמים לבביים. לא נמצאו קשרים מובהקים מבחינה סטטיסטית בין צריכת מרכיבי קבוצות מזון מסוימות המרכיבות את תפריט התזונה הים-תיכונית לבין שיעור התמותה.

החוקרים מסיקים כי עליה במידת הדבקות בתפריט התזונה הים-תיכונית המסורתית קשורה לירידה מובהקת סטטיסטית בשיעור התמותה בקרב אנשים שאובחנו כסובלים ממחלת לב כלילית.

Arch Intern Med. 2005;165:929-935.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה