האם שלב האיבחון המתבצע בטריאג’ במטופלים עם תסמונת כלילית חדה יעיל ובהתאם להנחיות ? (Am Heart )

האם מטופלים המגיעים לבית חולים עם תלונות על כאבים בחזה מאובחנים בשלב עמדת הטריאג’  ומופנים להמשך בירור וטיפול בהתאם להנחיות של ה-ACC וה-AHA ? על שאלה זו ניסו החוקרים המציגים את עבודתם ב-Am Heart לענות…ולפי מימצאיהם – יש מקום לשיפור רב ביישום ההמלצות…

נקודת המוצא של החוקרים הייתה שאין זה בטוח עד כמה נדרש ניטור “אגרסיבי” של מטופלים המתלוננים על כאבי חזה ומגיעים או מפונים לבית חולים. החוקרים העריכו את טיב הניטור והמשך הטיפול על בסיס אנליזות רטרוספקטיביות של אישפוזים על רקע זה וניקוד TIMI (ר”ת של Thrombolysis in Myocardial Infarction ) כפי שמתקבל ברישום על בסיס רישום ה-GUARANTEE (ר”ת של Global Unstable Angina Registry and Treatment Evaluation ).

המשתנים הבסיסיים, תהליך הטיפול, והתוצאות הושוו בין 2939 מטופלים שאושפזו ב-1 מבין 35 בתי חולים בארה”ב. המטופלים קיבלו ניקוד של סיכון נמוך (0-2 נק’), בינוני (3-4 נק’) וגבוה (5-7 נק’) על בסיס סולם TIMI .

מבין המטופלים, 3% התקבלו ליחידה לטיפול קרדיאלי (CCU ) . כ-56% מהמטופלים התקבלו ליחידת המיון, ו-41% למיטה שאינה מנוטרת. באופן פרדוקסלי, רק 1% מהמטופלים שהופנו ל-CCU היו כאלה שקיבלו ניקוד של סיכון גבוה. 5% מהמטופלים ביחידית המיון ו-10% מאלו שהופנו למיטות לא מנוטרות היו עם ניקוד של סיכון גבוה.

באופן הפוך, מטופלים עם ניקוד סימון נמוך היוו 64% מאלו שהופנו ל-CCU , ו-53% מהקבוצה שהופנתה למיון, ו-42% מאלה שהושכבו במיטות ללא ניטור.

יותר פרוצדורות נעשו במטופלים שהופנו למיטות ללא ניטור מאשר באלה שהיו במיון וב-CCU, וללא קשר לדרגת ה-TIMI של מטופלים אלה.

החוקרים מסכמים שהפניית חולים בטריאג’ אינה מבוססת דיה על הגישה המוצעת ע”י ה-ACC וה-AHA , ולכן עלולה להוביל לתהליך מיון וטיפול לא יעילים מספיק. יישום טוב יותר של דירוג החולה בשלב הטריאג’ מבחינת הערכת נוכחות של סינדרום לבבי חד (ACS ) וניהול בהתאם נחוץ ומתבקש. 

Am Heart J 2005;149:1-6

הערת המערכת: לאחרונה הצגנו כאן את עיקר מימצאי ה-ACSIS (ובקרוב אלו יוצגו בהרחבה במסגרת אתר האיגוד הקרדיולוגי) שהוצגו בכנס האיגוד הקרדיולוגי האחרון. ע”פ הנתונים, הייתה שונות גבוהה למדי בין המרכזים השונים בארץ באשר לזמן שארך בין ההגעה לבית החולים לבין ביצוע ההתערבות (הממוצע היה 3 שעות, דומה לנתונים הידועים מאירופה). אולי יהיה זה מעניין לבדוק בסקרים הבאים גם את שלב המיון בדומה למה שנעשה במחקר זה, דבר שאולי יסייע בקיצור הזמן עד לביצוע ההתערבות..

<!–
version for print
–><!–
–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה