צריכת בירה ויין עלולה לגרור עליה בלחץ הדם בגברים בעלי ערכי לחץ-דם תקינים (Hypertension)

על-פי תוצאות מחקר crossover שפורסמו לאחרונה, צריכת בירה ויין גורמת לעליה בלחץ הדם (BP) בגברים בעלי ערכי לחץ-דם תקינים. השפעתה של צריכת יין חסר אלכוהול (dealcoholized wine) על לחץ הדם נמצאה זהה להשפעת הימנעות משתיה כלל.

החוקרים כותבים כי קשר חיובי בין צריכת אלכוהול לבין לחץ-דם (BP) הוכח היטב, אך ההשפעה היחסית של משקאות אלכוהוליים ספציפיים שנויה במחלוקת. הם מסבירים כי מטרת המחקר היתה לקבוע האם צריכת יין אדום עשויה לשפר את התיפקוד הווסקולרי ולהשפיע פחות על לחץ הדם (BP) בשל התכולה הגבוהה של רכיבים פוליפנולים אנטי-אוקסידנטים המשרים הרחבת כלי דם המצויים בו.

במחקר שכלל 4 חלקים השתתפו 28 גברים שנמדדו בהם ערכי לחץ-דם תקינים. הנבדקים נחלקו באקראי ל-4 קבוצות: קבוצה שנמנעה מצריכת אלכוהול במהלך 4 שבועות (קבוצת הביקורת), קבוצה שצרכה יין אדום על בסיס יומי במהלך 4 שבועות (375 מ”ל; 39 ג’ אלכוהול), קבוצה שצרכה יין אדום חסר אלכוהול על בסיס יומי במהלך 4 שבועות (375 מ”ל), וקבוצה שצרכה בירה על בסיס יומי במהלך 4 שבועות (1,125 מ”ל; 41 ג’ אלכוהול). מדדי התוצאה היו ערכי לחץ הדם האמבולטורי הסיסטולי והדיאסטולי וקצב הלב (HR), והתיפקוד הווסקולרי שהוערך באמצעות flow-mediated dilatation (או FMD) ובאמצעות glyceryl trinitratemediated (GTNMD) dilatation של עורק הזרוע.

ערכי ה-HR וה-BP הסיסטוליים והדיאסטוליים נמצאו דומים בקבוצת הביקורת ובקבוצה שצרכה יין חסר אלכוהול. בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצה שצרכה יין אדום ובקבוצה שצרכה בירה הופיעה עליה בערכי לחץ הדם הסיסטוליים בזמן ערות (בשיעור של 2.9 ושל 1.9 מ”מ כספית, בהתאמה; P < .05) ובערכי ה-HR בזמן שינה (בשיעור של 5.0 ושל 4.4 פעימות לדקה; P < .05). צריכה של יין אדום, של יין חסר אלכוהול, ושל בירה לא יצרה השפעות ספציפיות על תוצאות ה-FMD וה-GTNMD.

ההשפעה העיקרית של עליה בערכי לחץ הדם הופיעה במהלך שעות היום, ואילו העליה בערכי ה-HR התרחשה בעיקר בלילה, מיד לאחר צריכת האלכוהול.

החוקרים כותבים כי לצריכה יומית של כ-40 גרם אלכוהול ביין אדום או בבירה במהלך 4 שבועות השפעה דומה על העליה בערכי ה-HR וה-BP הסיסטולי. הם מוסיפים כי צריכת יין אדום חסר אלכוהול לא השרתה ירידה בערכי ה-BP וכי צריכת יין אדום או יין אדום חסר אלכוהול לא השפיעו על התיפקוד הווסקולרי, דבר המעיד שלפוליפנולים המצויים ביין האדום אין תפקיד חשוב בהפחתת השפעת צריכת האלכוהול על העליה בערכי לחץ הדם בגברים.

אולם, החוקרים מציינים כי הסטטוס של “אדם השותה בתבונה” בנבדקי המחקר עשוי היה לתרום לכך שלא נתגלו שינויים בתיפקוד האנדותליאלי לאחר ההתערבויות שנערכו במחקר.

לידיעה במדסקייפ

Hypertension. 2005;45:1-6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה