האם MRI בטוח בחולי ICD ומושתלי קוצב לב?

גדל מספר ההוכחות המציעות כי MRI עשוי להיות בטוח בחולים מושתלי דפיברילטור קרדיוורטר (ICDs) וקוצבי לב; עם את, יש צורך במחקר נוסף לפני שהנושא יובהר לחלוטין, על פי סימפוזיום קטן בנושא שהופיע בגיליון האחרון של  Pacing and Clinical Electrophysiology.

הסימפוזיום כלל אנשים מתחום המחקר, התעשייה ו-FDA, אשר הציגו מידע בנושא שימוש ב-MRI בחולים עם שתלים לבביים. ההסכמה היתה כי מספר קטן של מחקרים שפורסם עד היום, למרות היותם מבטיחים, לא מוכיחים את בטיחות סקירות ה-MRI בחולים אלו. למרות שתופעות הלוואי מעטות, על הרופאים להיזהר במיוחד, לדאוג להכנה ולבקרה על המטופל ולהשתמש בסריקות רק שהצורך ודאי. בשורה התחתונה, היצרנים צריכים לעבוד על מכשירים בהם כל הרכיבים בטוחים ל-MRI לפני שניתן יהיה להשתמש בסריקות באופן שגרתי.

יותר מ-370,000 קוצבי לב ו-ICDs הושתלו בארה”ב ב-2003, מתוכם בערך 200,000 מטופלים הפיקו תועלת מ-MRI בשנה האחרונה. כיום, MRI אסור לשימוש בחולים אלו בגלל דאגות הקשורות לתופעות לוואי אפשריות על המכשיר בזמן הסריקה, כמו כמו תיפקוד לקוי של המכשיר בזמן הסריקה ואחריה, ויברציות מכניות, כשל במרכיבים, ונזק למכשיר.

למרות שאירועים אלו נדירים, היו מסר מקרי פגיעות חמורות ואף מוות, כשעיקר האירועים היו במהלך סריקות חירום או אצל מטופלים שלא הוכנו היטב. משתנים שונים העשויים להשפיע על חולים אלו: תנוחת המטופל והמכשיר במכונה, היטוריה רפואית של המטופל, משך הסריקה, זרימת דם, מטרה אנטומית של הסריקה, סוג ההדמייה והרצף, וגורמים נוספים קשורים בעיצוב המכשיר.

מידע חדש ומבטיח

מחקר שכלל 13 מטופלים להם הושתלו קוצבים מסוג Affinity DR ומודל Tendril. המטופלים לא היו תלויים בקוצב, ובזמן הסריקה עברו בקרת אלקטרוקרדיוגרם ותקשורת מילולית ישירה. החוקרים לא מצאו הוכחה לעיכוב הקוצב, או קצב אסינכרוני, והמטופלים לא דיווחו על על חוסר נוחות, חום או תחושת תנועה באזור השתל. המחקר מציע כי MRI בטוח במושתלי מכשירים אלו, אך לא ניתן להכליל לגבי כל הקוצבים ומכשירי ה-MRI.

 במחקרים נוספים שבדקו שימוש ב-MRI במושתלי ICDs, לא דווח על בעיות מיוחדות, למרות שמטופל אחד חווה כיווצי שריר לא רצוניים, ומכשירו אופס בזמן הסריקה ודרש תיכנות מחדש.

תגובת התעשייה וה-FDA:

נקודת המבט של התעשייה וה-FDA לא היתה עקבית. לא ניתן להכריע בנושא בטיחות שימוש ב-MRI על סמך מספר מחקרים קטנים. ה-FDA מאמין כי יש צורך בהערכה מעמיקה יותר בנושא דרושה לפני אישור הנושא.

החברות עובדות כיום על ייצור מכשירים שיתאימו לשימוש במושתלי קוצב ו-ICDs. חברת St. Jude Medical ציינה כי הסבירות לנזק היא נמוכה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה