קרדיולוגיה התערבותית

השפעות מתן metformin והתערבות בסגנון החיים על שכיחות הסינדרום המטבולי-מחקר אקראי של התוכנית למניעת סוכרת (Ann Int Med)

האנליזה השניונית של הנתונים שנאספו במסגרת התוכנית למניעת סוכרת מראה כי כמחצית מהמשתתפים סבלו מהסינדרום המטבולי בעת תחילת המחקר. הן ההתערבות בסגנון החיים של הנבדקים והן מתן הטיפול ב-metformin הפחיתו את התפתחות הסינדרום ביתר המשתתפים, כשהשפעת ההתערבות בסגנון החיים נמצאה גדולה מזו של מתן התרופה.

בקרב הנבדקים נמצאה סבילות לקויה לגלוקוז (על-פי קרטריוני ה-WHO ועל-פי תוצאות מדידת רמת גלוקוז בפלסמה בעקבות צום בערכים של 5.3mmol/L ומעלה). המעקב אחר המשתתפים ארך 3.2 שנים בממוצע, לאחר חלוקה אקראית לקבוצה שקיבלה התערבות אינטנסיבית בסגנון החיים (שתוכננה להשגת ירידה של 7% במשקל הגוף ושמירה עליה לאחר מכן, במקביל לביצוע 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע), לקבוצה שטופלה באמצעות metformin (במינון של 850mg פעמיים ביום) ולקבוצת פלצבו.

הסינדרום המטבולי נמצא בקרב 53% מהמשתתפים (1711 נבדקים) בתחילת המחקר, והשכיחות לא השתנתה באופן ניכר בקרב נבדקים בגילאים שונים. אולם, הימצאות רמות נמוכות של כולסטרול-LDL אפיינה את הנבדקים הצעירים יותר (בגילאי 25-44 שנים), וערכי לחץ-דם גבוהים אייפנו את הנבדקים המבוגרים יותר (בגילאי 60-82 שנים). שכיחותו של הסינדרום המטבולי פחתה בשיעור של 41% בקרב נבדקי קבוצת ההתערבות בסגנון החיים (ערך P < 0.001) ובשיעור של 17% בקרב נבדקי קבוצת הטיפול ב-metformin (ערך P = 0.03), בהשוואה לנבדקים בקבוצת הפלצבו. השכיחויות המצטברות במהלך 3 שנים עמדו על ערכים של 51%, 45% ו-34% בקבוצת הפלצבו, בקבוצת ה-metformin ובקבוצת ההתערבות בסגנון החיים, בהתאמה.

לתקציר הידיעה

Annals of Internal Medicine Vol 142(8):611-619

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה