קרדיולוגיה התערבותית

סיבוכי דימומים קשורים למתן טיפולים משולבים של אספירין, נגזרות thienopyridine ו-Warfarin בחולים קשישים לאחר התקף לב אקוטי (Arch Intern Med)

השימוש במתן משולב של אספירין יחד עם נגזרות thienopyridine נגזרות (כמו clopidogrel bisulfate או ticlopidine hydrochloride), ועם warfarin sodium הופך שכיח במסגרת הטיפול במגווון מצבים לבביים. אולם, מעט בלבד ידוע אודות הסיכון להתרחשות דימומים הכרוך במתן הטיפול המשולב, בעיקר בקרב אנשים קשישים. מטרת המחקר הינה לבחון את הסיכון הכרוך במתן טיפול זה באוכלוסיית החולים הקשישים.

החוקרים ערכו מחקר קוהורטי תצפיתי המבוסס על האוכלוסיה, תוך שימוש במאגרי מידע אדמינסטרטיביים. במסגרת המחקר נלמדו 21,443 מקרים של קשישים שחוו התקף לב אקוטי בין השנים 1996-2000 ושרדו. החולים חולקו ל-5 קבוצות, בהתאם לתרופות שאליהן נחשפו: אספירין בלבד, warfarin בלבד, אספירין יחד עם נגזרת thienopyridine (שילוב נוגד הפעלת טסיות-דם), אספירין יחד עם warfarin (שילוב נוגד תהליכי קרישה), או אספירין יחד עם warfarin ועם נגזרת thienopyridine (שילוב של 3 תרופות). החוקרים בדקו מהו שיעור מקרי האישפוז בשל דימומים.

1428 מהחולים (7%) אושפזו בשל דימום. בהשוואה לשיעור בקרב החולים שנטלו אספירין בלבד, (0.03 לשנות-חולה), היו שיעורי הדימומים גבוהים יותר בקרב חולים שטופלו באמצעות שילוב נוגד הפעלת טסיות-דם (0.07 לשנות-חולה), בקרב חולים שטופלו באמצעות שילוב נוגד תהליכי קרישה (0.08 לשנות-חולה), ובקרב חולים שטופלו באמצעות שילוב של 3 תרופות (0.09 לשנות-חולה).

בהשוואה לערכים שנתקבלו בקרב חולים שנטלו אספירין בלבד, נתקבלו ערכי OR מותאמים (עם 95%CI) להתרחשות ארוע של דימום העומדים על ערך של 1.65 (1.02-2.73) בחולים שטופלו באמצעות שילוב נוגד הפעלת טסיות-דם, ועל ערך של 1.92 (1.28-2.87) בחולים שטופלו באמצעות שילוב נוגד תהליכי קרישה. רק בחולה אחד מבין 143 החולים בקבוצת הטיפול המשלב את 3 התרופות התרחש ארוע של דימום.

החוקרים מסיקים כי מתן הטיפול המשולב הנוגד הפעלת טסיות דם או מתן הטיפול המשולב הנוגד תהליכי הקרישה מובילים לעליה קלה בסיכון לדימומים בחולים קשישים, אך הסיכון הכולל הינו קטן.

Arch Intern Med. 2005;165:784-789.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה