סטטינים מפחיתים תמותה בחולי המודיאליזה (Am J Kidney Dis)

ממחקר חדש עולה שטיפול בסטטינים מפחית בצורה משמעותית את התמותה הלבבית והלא לבבית בחולים העוברים המודיאליזה.

החוקרים ניתחו את נתוניהם ותוצאות הטיפול של 7,365 חולים מתוך מחקר ה- Dialysis Outcomes and Practice Patterns. לאחר התחשבות בגורמים שונים מצאו החוקרים שבחולים אשר טופלו בסטטינים היה הסיכון היחסי לתמותה נמוך ב-31% בהשוואה לחולים אשר לא קיבלו סטטינים (מובהק סטטיסטית). הסיכון לתמותה לבבית היה נמוך ב-23% בקרב החולים שקיבלו סטטינים והסיכון לתמותה לא לבבית היה נמוך ב-44% בקרב החולים הללו בהשוואה לקבוצת הביקורת.

החוקרים ציינו שהולכת ומתגבשת הדיעה שלסטטינים יש מלבד האפקט המגן על הלב גם השפעה אנטי-פרוליפרטיבית, אנטי-דלקתית, אנטי-אוקסידנטית, נוגדת קרישה וכן דיכוי של מערכת החיסון ושיערו שיתכן שיש קשר בין ההשפעות הללו לבין הירידה בתמותה. 

המחקר העלה עוד שרק 11.8% מחולי ההמודיאליזה שהשתתפו במחקר קיבלו סטטינים. “שיעורי הטיפול בסטטינים היו נמוכים גם בקרב חולים להם היתה אינדיקציה לטיפול, כמו למשל רמת כולסטרול גבוהה” ציינו החוקרים והוסיפו שמכיוון שהיתרון של הטיפול בסטטינים באוכלוסיה הכללית הוא מוכח והסיכון הקרדיווסקולרי של החולים המטופלים בהמודיאליזה הוא גבוה מאד, כיום ההמלצות הן לטפל בסטטינים בחולי דיאליזה.

Am J Kidney Dis 2005;45:119-126

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה