קרדיולוגיה התערבותית

שילוב של לורסטן (אוקסאאר) וסימבסטטין משפר תפקוד אנדותיאלי ומפחית סמנים דלקתיים בצורה סינרגטית במטופלים היפרטנסיביים והיפרליפדמיים (Circulation )

במחקר המתפרסם היום ב-Circulation נבדקה ההשפעה של שילוב סימבסטטין ולוסרטן (אוקסאאר – Ocsar ) על התפקוד האנדותיאלי והסמנים הדלקתיים של מטופלים עם יתר לחץ דם והיפרליפדמיה. לפי תוצאות המחקר שילוב של שתי התרופות הללו בחולים אלה משפר את התפקוד האנדותיאלי ומפחית את הסמנים הדלקתיים.

לפי החוקרים, המנגנון הביולוגי של סטטינים וחוסם ACE שונה, ולכן הם מצאו לנכון לבדוק את הפעילות המשולבת של שתי התרופות בחולים היפרטנסיביים והיפרליפדמיים.

המחקר היה אקראי, כפול סמיות ומבוקר ע”י פלציבו והצלבת זרועות טיפול, שבמהלכו נבחנו 3 אפשרויות לתקופות של חודשיים, עם הפסקה של חודשיים בין מעבר למעבר. ב-3 הזרועות הטיפוליות השתתפו 47 מטופלים היפרטנסיביים והיפרליפדמיים אשר קיבלו סימבסטטין 20 מ”ג ופלציבו, סימבסטטין ולוסרטן 100 מ”ג, או לוסרטן 100 מ”ג ופלצבו , מידי יום למשך חודשיים.

נמצא, כצפוי,  כי לוסרטן בלבד, או לוסרטן ביחד עם סימבסטטין הפחיתו באופן מובהק את רמת לחץ הדם, בהשוואה לטיפול בסימבסטטין בלבד.

כמו כן, נמצא, גם כצפוי, כי סימבסטטין לבד, או בשילוב עם לוסרטן, הפחיתו באופןו מובהק את רמות הליפופרטאינים בדם.

כל שלושת זרועות הטיפול שיפרו באופן מובהק את זרימת מרחיבי השרירים (מדיהדילטורים) כתגובה להיפרמיה (יתר דם מקומי), והפחיתו את ריכוז הסמנים הדלקתיים בדם (מלונדיאלדהידים ו- monocyte chemoattractant protein-1 ). עם זאת, פרמטרים אלה פחתו באופן משמעותי יותר בזרוע הטיפול ששילבה את לוסרטן וסימבסטטין.

הטיפול המשולב או לוסרטן לבד העלה באופן משמעותי את רמת ה-adiponectin ואת הרגישות לאינסולין (שנקבעה באמצעות QUICKI ) בהשוואה לרמת הבסיס. שינויים אלה היו משמעותיים וגדולים יותר מאשר אלה שנצפו בסיבמבטטין בלבד.

החוקרים מסיקים כי שטיפול משולב של סימבסטטין ולוסרטן, משפר תפקוד אנדותיאלי ומפחית סמנים דלקתייים ברמה גבוהה יותר מזו המושגת בטיפול מונותרפי בכל אחת משתי התרופות בחולים היפרליפדמיים והיפרטנסיביים, וזאת כמובן מעבר להפחתה הצפוייה ביתר לחץ דם וכולסטרול .

Circulation. 2004;110:3687-3692

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה