קרדיולוגיה התערבותית

שיעורי הפתיחה של השתלים כעבור שנה זהים לעיתים קרובות לאחר ניתוחי Off-Pump ולאחר ניתוחי מעקפים מסורתיים (Circulation)

על-פי תוצאות מחקר ה-PRAGUE-4 שפורסמו לאחרונה, שיעור הפתיחה של שתלי העורק בניתוחי מעקפים של עורקים כליליים המבוצעים off-pump זהה לשיעור הפתיחה המתקבל לאחר ביצוע ניתוחי מעקפים מסורתיים. למרות שבשתי הטכניקות התקבלו תוצאות דומות, נראה ששיטת ה-off-pump בטוחה יותר וכדאיות יותר כלכלית, ולכן סביר שהמנתחים יריחיבו את השימוש בטכניקה זו בעתיד.

החוקר הראשי, ד”ר Widimsky, מסביר בראיון כי הממצאים מעידים שהניתוח ללא עצירת פעימת הלב בטוח ויעיל כמו שיטת הניתוח המסורתית שבה מחובר החולה למכונת לב-ריאה במהלך הניתוח. הוא מוסיף כי יש לקבל את הבחירה בשיטת הניתוח על בסיס אישי ולהתחשב במספר גורמים כמו גיל החולה, חומרת מחלתו, והימצאותן של מחלות נוספות שמהן הוא סובל.

למרות שהמנתחים מבצעים ניתוחי מעקפים off-pump כבר למעלה מ-8 שנים, PRAGUE-4 הוא המחקר ארוך הטווח הראשון העורך השוואה ישירה בין השיטה החדשה לבין שיטת הניתוח הקלאסית on-pump. משום שבשיטה החדשה מבוצע הניתוח בלב הפועם וללא שימוש במשאבה מכנית, הניתוח מסובך יותר מבחינה טכנית. אולם, השימוש במכונת לב-ריאה מעלה את הסיכון לשבץ, להתקף לב ואפילו לתמותה.

במחקר ה-PRAGUE-4 חולקו באקראי 400 חולים שסבלו מחסימה של שתלי המעקף לביצוע ניתוח on-pump (כ-192 חולים) או לביצוע ניתוח off-pump (כ-208 חולים). כעבור שנה בוצעה בדיקת אנגיוגרפיה כלילית להערכת שיעור הפתיחה של השתל. בסך הכל עברו את הפרוצדורה 225 חולים.

שתי השיטות נמצאו יעילות באותה מידה: שיעור הפתיחה של שתלי העורקים עמד על ערך של 46% בקבוצת ניתוחי ה-on-pump ועל ערך של 52% בקבוצת ניתוחי ה-off-pump (ערך P לא משמעותי).

שיעורי הפתיחה כעבור שנה אחת בקרב החולים שקיבלו שתלי left internal mammary artery עמדו על ערכים של 91% בשתי הקבוצות. שיעור זה נמצא גבוה משמעותית מהשיעורים שנמצאו בשתלי ה-saphenous שעמדו על ערכים של 59% בקבוצת ה-on-pump ושל 49% בקבוצת ה-off-pump. אולם, שיעור הפתיחה של שתלי ה-saphenous לחולה עמד על ערך של 0.70patent anastomosis בקבוצת ה-off-pump לעומת 1.1patent anastomosis בקבוצת ה-on-pump (ערך P < .01).

ד”ר Widimsky מסביר שהשיעורים הגבוהים יותר של חסימה מחודשת שנצפו בשתלי הרגל משקפים ככל הנראה את העובדה שהחולים במחקר סבלו ממחלה נרחבת ומתקדמת, משום שבתחום ה-coronary stenting רק החולים הסובלים ממחלה מתקדמת מאוד מופנים לניתוח מעקפים.

שיעורי הפתיחה כעבור שנה אחת לא היו שונים משמעותית בקרב החולים שבהם נמצא שיעור הצרות של 60%-90%, אך בשתלים ב-left anterior descending artery נמצאו שיעורי פתיחה גבוהים יותר מאשר בכלי הדם האחרים.

מגבלה אפשרית של המחקר היא הדעות המוקדמות היוצרות הטיה לקביעת שיעור פתיחה מופחת בשתל המעקף.

באנליזה קודמת של מחקר ה- PRAGUE-4 נמצא שגם התוצאות שהתקבלו כ-30 יום לאחר ניתוח המעקפים היו דומות באופן בסיסי בשתי הקבוצות, כאשר מקרי תמותה, התקפי לב, שבץ או מחלת כליות חמורה הופיעו ב-2.9% מחולי קבוצת ניתוחי ה-on-pump וב-3.8% מחולי קבוצת ניתוחי ה-off-pump.

ד”ר Widimsky מאמין כי לתוצאות יהיו שתי השלכות חשובות. הראשונה תתבטא בהגדלה של מספר החולים שיעברו ניתוחי מעקפים off-pump. ההשלכה השניה קשורה לבעית החסימה החוזרת של שתלי המעקפים ההופכת שכיחה יותר בשל השינוי בספקטרום חולי הלב המנותחים ההופכים מבוגרים יותר ובעלי הצרויות והסתיידויות נרחבות יותר בעורקים הכליליים עם השנים.

Circulation. Posted online Nov. 23, 2004.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה