פחות חסימות נצפות בהשתלת מעקפים מהעורק הרדיאלי מאשר בהשתלת מעקפים מהוריד הצפון (N Engl J Med)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, נמצא שביצירת מעקף של העורק הקורונרי הימני או עורק ה-circumflex נראים שתלי העורק הרדיאלי (radial-artery) פתוחים יותר כעבור שנה בהשוואה לשתלי הוריד הצפון ( saphenous-vein). התוצאות מעידות כי יש להעדיף את השימוש בשתלי העורק הרדיאלי בפגעים מדרוג גבוה.

הממצאים מבוססים על מחקר שנערך בקרב 561 חולים שסבלו ממחלה של שלושה כלי דם שחולקו באקראי לקבלת מעקף של העורק הקורונרי הימני עם שתל מהעורק הרדיאלי ולקבלת מעקף של ה-circumflex עם שתל מהוריד הצפון או לקבלת מעקף של העורק הקורונרי הימני עם שתל מהוריד הצפון ולקבלת מעקף של ה-circumflex עם שתל מהעורק הרדיאלי. בכל החולים בוצע מעקף של המחזור האנטריורי באמצעות ה-left internal thoracic artery.

החוקרים מציינים כי מצויות תוצאות של המעקב האנגיוגרפי שבוצע כעבור שנה ב-440 מהחולים. התוצאות מעידות כי כעבור שנה אחת היו 8.2% משתלי העורק הרדיאלי חסומים לחלוטין בהשוואה ל-13.6% מהשתלי הוריד הצפון.

לעומת זאת, נמצאו שתלי הוריד הצפון קשורים בסיכון נמוך יותר להימצאות הצרות פזורה של השתל באנגיוגרפיה. ממצא זה נצפה ב-7% משתלי העורק הרדיאלי אך רק ב-0.9% משתלי הוריד הצפון.

שימוש בשתל של העורק הרדיאלי בכלי דם ללא הצרות חמורה העלה את הסיכון לחסימה ולהצרות פזורה של השתל. לכן, מציינים החוקרים, עדיף להשתמש בשתלים אלה במקרים של פגעים מדרגה חמורה.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי יתכן ששתלי העורק הרדיאלי יחליפו לא רק את שתלי הוריד הצפון אלא גם את שתלי ה-right internal thoracic artery (הקרוים שתלי RITA).

מצוין כי בשל הקושי הטכני הגדול הכרוך בביצוע ניתוח עם השתלת  internal thoracic-artery בי-לטרלית, במידה ושתלי העורק הרדיאלי יראו פתוחים כמו שתלי ה-RITA בטווח הארוך, סביר שהם יחליפו גם אותם בעתיד.

N Engl J Med 2004;351:2262-2264,2302-2309.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה