הגדלת העליה השמאלית חוזה את התרחשותו של שבץ ראשון בהעדר פרפור עליות (Mayo Clin Proc)

מחקר רטרוספקטיבי מוצא כי נפח עליה שמאלית של 32mL/m או למעלה מכך מהווה חזאי בלתי-תלוי להתרחשות שבץ איסכמי ראשון במבוגרים שאינם סובלים מפרפור עליות (AF).

החוקרים כותבים כי הגדרה אקו-קרדיוגרפית של נפח העליה השמאלית מספק הערכה פשוטה וכמותית של הסיכון להתרחשות שבץ איסכמי ראשון, ללא תלות בסיכון הקליני להתרחשות שבץ, וכתוספת עליו. הם מוסיפים כי הוא מהווה גם חזאי בלתי-תלוי לתמותה.

החוקרים מציינים כי בעוד AF מהווה גורם סיכון גדול להתרחשות שבץ איסכמי, הוא מצוי רק בכ-15% ממקרי השבץ, וכי רובם המכריע של מקרי השבץ מתרחשים בהעדר AF גלוי.

החוקרים חיפשו אחר גורמי סיכון להתרחשות שבץ ראשון באמצעות סריקת הרישומים אודות 1554 חולים בגילאי 65 שנים ומעלה, שעברו בדיקות אקו-קרדיוגרפיות של בית החזה במהלך תקופה של 8 שנים, ולא נמצאה בהם היסטוריה של AF, של מחלת מסתמי לב, של התקף איסכמיחולף, או של שבץ.

במהלך 4.3 שנות המעקב, חוו 92 מהחולים (6%) התקף איסכמי אחד לפחות. נפח עליה שמאלית של 32mL/m או למעלה מכך נמצא כחזאי להתרחשות שבץ, עם ערך HR של 1.63, בנוסף לגיל החולה, הימצאות סוכרת, התקפי לב, והיפר-ליפידמיה.

נפח עליה שמאלית של 32mL/m או למעלה מכך העלה באופן בלתי-תלוי גם את הסיכון לתמותה, עם ערך HR של 1.30.

החוקרים כותבים כי בשל מבנה המחקר לא ניתן לשלול את האפשרות כי הימצאות AF שקט תרמה להגדלת העליה השמאלית והגבירה את הסיכון לשבץ. אולם, הם מסבירים, ללא קשר לתפקידו של AF שקט (או של גורמי סיכון אחרים ידועים ושאינם ידועים) להגדלת העליה השמאלית, ישנה חשיבות רפואית למשמעות ההגדלה בנפח העליה השמאלית כביטוי לסיכון ללקות בשבץ.

החוקרים מאמינים כי נפח העליה השמאלית עשוי לייצג סמן חלופי לסיכון הקרדיו-ווסקולרי הכולל ולכן גם לסיכון לתמותה.

Mayo Clin Proc 2004;79:1008-1014.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה