רמת טרופונין-I אחרי כמותרפיה חוזה התרחשות ארוע לבבי (Circulation)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, חולי סרטן שהופיעה בהם עליה ברמת הטרופינין I (ה-TnI) אחרי טיפול הכמותרפיה מצויים בסיכון מוגבר להתרחשות ארוע לבבי בתוך כמה שנים.

החוקרת הראשית אומרת כי המחקר הנוכחי מוכיח לראשונה בוודאות, באוכלוסיה מבוגרת, כי ניתן לצפות את הסיכון להתרחשות ארוע לבבי בחולי סרטן באמצעות בדיקת דפוס השחרור של TnI אחרי הטיפול הכמותרפי.

דיווחים קודמים קשרו את העליה ברמת ה-TnI לאי-תפקוד של החדר השמאלי בחולים שטופלו במגוון טיפולי כמותרפיה במינונים גבוהים. אולם, משך הזמן עד להופעת נזק לבבי והשפעת התוצאות הקליניות לא נבדקו בעבר.

בכדי לחקור את הנושא, מדדו החוקרים רמות TnI מיד לאחר כמותרפיה (מוקדם) וכחודש לאחר מכן (מאוחר) בקרב 703 חולי סרטן. בשתי נקודות הבדיקה הוגדרה עליה ברמת ה-TnI בערך של 0.08ng/mL לכל הפחות.

החוקרים מדווחים כי בסך הכל, לא נמצאה עליה ברמת ה-TnI בקרב 495 חולים, ב-145 נמצאה עליה במדידה המוקדמת בלבד, וב-63 מהם נמצאה עליה בשתי המדידות.

במהלך תקופת מעקב שנמשכה בממוצע 20 חודשים, בקבוצה שבה לא נמדדה עליה ברמת ה-TnI לא נצפתה ירידה משמעותית בערך ה-ejection fraction. לעומת זאת, בקבוצות האחרות, ירידות בשיעור גבוה מ-15% נצפו בחלק ניכר מן החולים.

דפוס ה-TnI נמצא כחזאי חזק של ארוע לבבי. במעבר מחולים שבהם לא נמדדה עליה כלל לחולים שבהם נמדדה עליה בשתי המדידות, עולה שכיחות ההתרחשות של ארוים לבבים מ-1% ל-17% ול-84% (p < 0.001).

עליה ב-TnI היתה שכיחה יותר בקרב נשים, בשתי המדידות, וכן בחולים שקיבלו טיפול משולב ב-epirubicin-cyclophosphamide וב-taxotere-epirubicin-cyclophosphamide. בחולים שקיבלו טיפול ב-anthracycline ובחולים שסבלו מלימפומה שאיננה מסוג Hodgkin’s נמצאה סבירות נמוכה יותר להופעת עליה ב-TnI בכל אחתמן המדידות.

החוקרת מסכמת כי תוצאות המחקר מחזקות את הצורך ההגיוני של הרופאים להשתמש במרקר זה להנחייה בבואם להעריך את התפקוד הלבבי של החולה ובמתן טיפולים לחולים שקיבלו כמותרפיה במינון גבוה. 

Circulation 2004;109.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה