SSRIs יעילים ובטוחים בחולים קרדיווסקולרים (BMJ)

נראה כי selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) הינם יעילים ובטוחים כטיפול בדיכאון ובחרדה, בחולים עם מחלה קרדיווסקולרית, קובעת סקירה של מחקרים בנושא.

החוקרים סקרו 2 מחקרים אקראיים שהשוו טיפול ב- sertraline(Lustral) כנגד טיפול בפלסבו, ב- 396 חולים עם תעוקה או לאחר אוטם לבבי. טיפול בסרטלין הביא לשיפור עדיף במרבית מדדי הדיכאון, בהשוואה לפלסבו. אחד המחקרים דיווח על נטייה בלתי מובהקת להשפעה מגנה של התרופה במניעת ארועים קרדיווסקולרים נוספים.

במחקר אחר 54 חולי דיכאון מג’ורי לאחר אוטם לבבי טופלו ב- fluoxetine(Prozac, Flutine, Prisma) או בפלסבו. לטיפול התרופתי נרשם יתרון משמעותי במרבית מדדי הדיכאון, ונמדדה נטייה להפחתה באישפוזים על רקע ארועים לבבים.

מחקר נוסף השווה טיפול ב-fluoxetine לטיפול ב- fluvoxamine(Favoxil) ב- 20 חולים. החוקרים קבעו כי שתי התרופות יעילות כנגד דיכאון, וכי הטיפול בשתיהן הביא לשיפור ב- ejection fraction בחולי לב.

מחקר שהשווה טיפול ב- paroxetine(Seroxat, Paxxet) לטיפול ב- nortriptyline (Nortylin) מצא כי לראשון יתרון קטן ובלתי משמעותי בטיפול בדיכאון. אולם, מחבר הסקירה כותב כי מוטב להימנע משימוש בתרופות טרי-ציקליות בחולי לב. במחקר זה נרשמה וריאביליות נמוכה יותר וקצב לב מהיר יותר, בחולים שטופלו בנורטריפטילין, ובנוסף נרשמה נשירה של 17% על רקע תופעות לוואי קרדיווסקולריות בקבוצה זו, בהשוואה לקבוצת הפרוקסטין, בה לא נשרו חולים כלל.

הכותב גם מצטט מחקר case-control של 5336 חולים, המדווח על יחס סיכון של 0.59 לאוטמים של שריר הלב, לטובת חולים שטופלו ב- SSRIs.


BMJ 2004;328:939-943

לידיעה ב- Doctors Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה