הנחיות מעודכנות למניעת מחלות קרדיו-וסקולריות בנשים (Circulation)

ה- American Heart Association(AHA) עדכן את ההנחיות למניעת מחלות קרדיו-וסקולריות בנשים. ההנחיות האחרונות פורסמו ב-1999, עדכון זה שהתפרסם בגיליון ה-10 בפברואר של Circulation, מדגיש את הגישה הפרטנית המבוססת על הערכת הסיכון למחלה קרדיו-וסקולרית.

צוות מומחים סקר את כל העדויות המחקריות שעמדו בתקני איכות מחמירים ועסקו במניעת מחלות קרדיו-וסקולריות. מסקנת צוות המומחים היתה שיש לאמץ את שיטת הניקוד שפותחה על-ידי ה- Framingham Heart Studyעל מנת לקבוע את מידת האגרסיביות של הטיפול בהתאם לסיכון ה-10 שנתי לאוטם בשריר הלב. סיכון נמוך הוגדר כפחות מ-10%, בינוני הוגדר כבין 10% ל-20% וגבוה הוגדר כמעל 20%.

לדוגמא, טיפול באספירין לא מומלץ לנשים בסיכון נמוך; בנשים בסיכון בינוני ניתן לשקול טיפול זה כל עוד לחץ הדם מאוזן והתועלת עולה על הסיכון לדימומים או שבץ המורגי; טיפול באספירין מומלץ בכל הנשים בסיכון גבוה ואלו עם מחלה קרדיו-וסקולרית מוכחת.

בכל הנשים יש לפעול על מנת להביא לשינויים בהרגלי החיים, כדוגמת הפסקת עישון, פעילות גופנית קבועה ושמירה על דיאטה מאוזנת ומשקל רצוי, על מנת צמצם את הסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות.

ההנחיות עבור נשים הנמצאות בסיכון גבוה כוללות מעכבי ACE, חוסמי בטא ותרופות להפחתת שומני הדם, עדיף ממשפחת הסטטינים.

טיפול ב-warfarin מומלץ בנשים עם פרפור פרוזדורים בסיכון בינוני עד גבוה לשבץ אמבולי. ניתן להחליף טיפול זה באספירין בנשים שאינן יכולות ליטול וורפרין או שנמצאות בסיכון נמוך.

טיפול בלחץ דם גבוה מ- 140/90 mm Hgכולל משתנים, במטרה להגיע לערכים נמוכים מ-130/80 mm Hg. בנשים עם סוכרת יש לאזן את רמות הסוכר בדם במטרה להשיג רמות המוגלובין מסוכר מתחת ל-7%. נשים עם מחלות קרדיו-וסקולריות צריכות לעבור הערכה לקיום דיכאון ולקבל טיפול בהתאם.

התערבויות מדרגה III, כלומר טיפולים שנחשבים בלתי מועילים או מזיקים, כוללים טיפול הורמונלי חליפי, נוגדי חמצון ואספירין בנשים בסיכון נמוך. עם זאת, טיפול בחומצות שומן מסוג אומגה 3 או חומצה פולית בנוסף לדיאטה, ניתן לשקול בחלק מהנשים בסיכון גבוה.

קיימות עדויות משכנעת שניתן למנוע מחלות קרדיו-וסקולריות בנשים ובגברים, המלצות אלו נועדו לסייע לצוות הרפואי ולציבור למנוע מקרים של אוטם בשריר הלב ושבץ.

Circulation. 2004;109:558-560, 672-692

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה