תגובת רגישות יתר מאוחרת ל-Cypher stent גרמה MI קטלני (Circulation)

על-פי דיווח מיחוד העומד להתפרסם בקרוב, נראה שתסחיף מאוחר ב-Cypher stent שהוביל ל-MI אקוטי וקטלני ולקרע לבבי נגרם כתוצאה מתגובת רגישות יתר בקיר העורק הקורונרי המקיף את ה-stent.

בשנה שעברה פורסם ה-FDA אזהרה אודות תגובות רגישות יתר כלליות אפשריות בחולים שטופלו באמצעות Cypher stents.

החוקרים מציינים כי הסימפטומים שדווחו על-ידי ה-FDA, כגון פריחה, בעיות נשימה, גרד, עליה בחום ושינויי לחץ-דם, לא תועדו בחולה המדובר, שבו הושתל ה-stent כ-18 חודשים לפני מותו.

החולה בגיל 58 שנים, טופל בשל הצרות בשיעור של 95% בעורק ה-circumflex הקורונרי הראשי באמצעות השתלת sirolimus-eluting Cypher stents.כעבור 8 חודשים לא חשפו בדיקת אולטרא-סאונד של כלי הדם ובדיקה אנגיוגרפית עדויות להצרות מחודשת או להתרבות תאי אינטימה, ותוצאות בדיקות המעבדה נמצאו תקינות. בזמן מעקב של שנה, נמצא החולה א-סימפטומטי והראה תוצאות שליליות בבדיקת איזופטופים ל-stress.

כעבור 18 חודשים, חש החולה בכאב חזה מקוטע ואובחן עם MI נוכחי שאיננו קשור לגל Q. לא הופיעה עליה בחום, וספירות הלויקוציטים נמצאו תקינות. כמה ימים אחר-כך התרחשה ירידה חדה ופתאומית בלחץ דמו של החולה ונעצר תיפקוד המערכת הלבבית-נשימתית בגופו.

נתיחה שלאחר המוות חשפה התרחבות עם aneurysm בעורק המכיל את ה-stent, פקקת בתוך ה-stent וסינון חמור של תאי דלקת לתוך שכבות האינטימה, המדיה, והאדוונטיציה. החוקרים מקשרים את דלקת כלי-הדם הקשורה ברגישות-יתר לתגובה כלפי הציפוי הפולימרי של ה-stent יותר מאשר כלפי המתכת או כלפי ה-sirolimus.

החוקרים ממליצים על מעקב מוגבר אחר סיבוכים מאוחרים בחולים שטופלו באמצעות drug-eluting stents. הם כותבים כי פיתוח בדיקות לסקירה מוקדמת של תגובה אלרגית לפולימרים בחולים ושיפור ההתאמה הביולוגית של הפולימר עשויים לסייע בהמנעות עתידית מסיבוכים ארוכי טווח מסוג זה.  

Circulation 2004;109.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה