תאי הדם האדומים מעורבים ביצירת ההפרעה הנגרמת בשל פלקים קורונריים

מחקר חדש מוצא כי תאי דם אדומים תורמים כולסטרול חופשי ובכך מעורבים בהתפתחות פלקים קורונריים טרשתיים. ממצאים אלה מסייעים לביסוס הקשר בין דימום המופיע בתוך הפלקים לבין היווצרותם.

החוקרת הראשית אומרת כי המרכז הנקרוטי המצוי בפלק הקורונרי גורם להחלשות ומופיע, ככל הידוע, בשל מוות של מקרופאגים. לדבריה, עד כה, לא ניתן הסבר לכמות הרבה של כולסטרול שנמצא שם, וחשבו שמקורו הוא המקרופאגים המתים.   

היא מסבירה כי הממצאים מצביעים על כך שהמקרופאגים המתים אינם מקור כל הכולסטרול החופשי הזה, והוא מגיע גם מממברנות תאי דם אדומים במהלך הדימום התוך-פלקי. היא מדגישה כי זוהי תפיסה חדשה שטרם הוצגה.

התוצאות מבוססות על אנליזה של פלקים שנלקחו מ-24 חולים שנפטרו באופן פתאומי בשל הפרעה קורונרית. בנוסף, העריכו החוקרים את התגובה העורקית לדימום בתוך הפלק במודל ארטרוסקלרוזיס בארנבת. 

החוקרת מפרטת שתי דרכים אפשריות שבהן יכולים תאי הדם האדומים להגיע אל הפלקים. ביא מסבירה כי תאי הדם מגיעים מן הלומן וחודרים דרך חריצים או מדיעים מתוך כלי הדם הקטנים שמספקים את אזור הפלק. היא ועמיתיה סבורים כי האפשרות השניה היא הנכונה ומתכננים לחקור את הנושא לעומקו במחקרים עתידיים.

החוקרת מסבירה כי אחת הדרכים לייצב את הפלקים עשויה להיות הורדה סלקטיבית של רמות הכולסטרול בתאי הדם האדומים. ואולם, היא מוסיפה, התאים זקוקים לכולסטרול ולכן ישנו גבול תחתון שאליו ניתן להוריד את רמתו.

אפשרות מציאותית יותר, לדבריה, עשויה להיות הפחתת הדימום בפלק באמצעות עיכוב של יצירת כלי הדם הקטנים שמזינים אותו.

N Engl J Med 2003;349:2316-2325.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה