נשים מבחינות בסימפטומים חדשים או שונים המקדימים להתקף לב

מחקר אודות הסימפטומים הקודמים להתקף לב בנשים קובע כי 95% מהנבדקות מעידות על הבחנה בסממנים חדשים או שונים חודש או יותר מכך לפני שחוו Acute Myocardial Infarction, AMI. עובדה זו הוכחה כנכונה גם כאשר הסממנים היו שונים בחומרתם. הסממנים שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר היו תשישות בלתי רגילה (70.7%), הפרעות בשינה (47.8%), וקוצר נשימה (42.1%). מעניין כי פחות מ-30% דיווחו על כאב בחזה ואי נוחות שקדמו ל-AMI, ו-43% לא חשו כאב בחזה בזמן ההתקף. רוב הקלינאים ממשיכים לטעון כי כאב חזה הוא הסימפטום החשוב ביותר של AMI הן בגברים והן בנשים.

מחקר זה הינו אחד מהמחקרים הראשונים העוסקים בהתקפי לב בנשים, ובמה הם שונים מהתקפי הלב בגברים. הכרה בסממנים שמספקים סימן מוקדם להתקף לב העומד להתרחש מיד או בעתיד הקרוב, עשויה להיות קריטית במטרה למנוע או לעכב את ההתקף. 

כותרת המאמר המתאר את המחקר המופיע במהדורה היומית של Circulation: Journal of the American Heart Association היא “הסימפטומים המוקדמים ל-AMI בנשים”.

“סימפטומים כגון קלקול קיבה, הפרעות בשינה או חולשה בזרועות שרבים מאיתנו חווים על בסיס יומי, הוכרו על-ידי רבות מהנבדקות כאיתותים מקדימים ל-AMI”, אומר החוקר הראשי. “מכיוון שהיתה שונות רבה בתדירות הסימפטומים ובחומרתם”, הוא מוסיף, “עלינו לדעת באיזה שלב עוזרים לנו סימפטומים אלה בחיזוי ארוע לבבי”.

במחקר השתתפו 515 נשים מ-5 מקומות ישוב בארקנסס, צפון קרוליינה ואוהיו. רוב הנבדקות ממוצא Caucasian, בעלות השכלה תיכונית ומעלה, ובכולן אובחן AMI בארבעה עד ששה החודשים האחרונים. זכרונם לגבי הסימפטומים המוקדמים והאקוטיים נבדק באמצעות McSweeney Acute and Prodromal Myocardial Infarction Symptom Survey, MAPMISS. סקר זה מונה 33 סימפטומים מקדימים ו-37 סימפטומים אקוטיים שאובחנו בעבר במחקרים קודמים. הנבדקות ענו לסקר דרך הטלפון, תוך דירוג הסימפטומים המקדימים על-פי עוצמתם, שכיחותם ופרק הזמן שנמשכו. הסימפטומים האקוטיים דורגו על-פי עוצמתם. הן נשאלו גם כן האם הסימפטומים השתנו בעוצמתם ובתדירותם לפני ההתקף, והאם הם נעלמו או חזרו לרמתם הרגילה לאחריו.

“יותר ויותר מוכח כי הסימפטומים בנשים אינם צפויים כמו בגברים”, אומרת אחת החוקרות. “מחקר זה מעלה תקווה כי הן נשים והן קלינאים יכירו בטווח הרחב של סימפטומים שיכולים להוות סימן להתקף לב. חשוב שלא להחמיץ את ההזדמנות המוקדמת ביותר האפשרית למנוע או להקל בחומרת ההתקף, שהוא גורם המוות העיקרי הן בנשים והן בגברים”.  

הסימפטומים המקדימים העיקריים שדווחו, על-פי התדירות שבה הופיעו:
עייפות לא רגילה (70.7%)
הפרעות בשינה (48%) 
קוצר נשימה (42%)
קלקול קיבה (39%)
חרדה (35%)

הסימפטומים העיקריים האקוטים שהופיעו במהלך AMI, על-פי התדירות שבה הופיעו:
קוצר נשימה (58%)
חולשה (55%)
עייפות לא רגילה (43%)
זעה קרה (39%)
סחרחורת (39%) 

החוקרים ממשיכים במחקרם אודות סימפטומים של AMI בנשים, כמו גם אודות הבדלים אתניים אפשריים.

לידיעה ב- doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה