לוסרטן משפר תפקוד קוגניטיבי במטופלים קשישים

בעוד לוסרטן (losartan) ואטנולול (atenolol) מראים יעילות דומה בהפחתת לחץ הדם במטופלים מבוגרים, הרי שרק לוסרטן משפר את תפקוד הזיכרון המיידי והמאוחר, כך עולה מתוצאות מחקר איטלקי שמתפרסם בגיליון נובמבר של ה- Journal of Human Hypertension.

קיים מידע סותר בנוגע לקשר בין יתר לחץ דם ופגיעה קוגניטיבית, בעיקר במטופלים מבוגרים יותר. יתרה מזאת, נצפתה שונות בהשפעת התרופות השונות כנגד יתר לחץ דם על התפקוד הקוגניטיבי, ללא תלות בהשפעתן על לחץ הדם. יש עדות לכך שמעכבי ACE ואנטגוניסטים לאנגיוטנסין II (Angiotensin II AngII) משפיעים לטובה על התפקוד השכלי.

החוקרים מאוניברסיטת Pavia באיטליה בחנו את השפעת אטנולול, חוסם בטא-אדנרגי (beta-adrenergic blocker) ולוסרטן, חוסם הרצפטור לאנגיוטנסין II מסוג 1 (AT1) על התפקוד הקוגניטיבי במטופלים מבוגרים עם יתר לחץ דם.

במחקר נכללו 120 מטופלים בגילאים 75 עד 89 עם יתר לחץ דם ראשוני קל עד בינוני (לחץ דם דיאסטולי גבוה מ-90, אך נמוך מ-105 מ”מ כספית; לחץ דם סיסטולי נמוך מ-200). לאחר 4 שבועות הכנה עם פלצבו, המטופלים הוקצו אקראית לקבלת אטנולול (50 מ”ג) או לוסרטן (50 מ”ג) למשך 24 שבועות.

בסוף תקופת הפלצבו ושוב בתום תקופת הטיפול הפעיל, נמדד לחץ הדם של כל נבדק ובוצעה הערכה של התפקוד הקוגניטיבי בעזרת מבחנים שבחנו את יכולת המטופל לזכור  רשימת מילים.

הן אטנולול הן לוסרטן הפחיתו משמעותית את לחץ הדם הסיסטולי ודיאסטולי בהשוואה לנתונים ההתחלתיים. לחץ הדם הסיסטולי ירד ב- 22.1 מ”מ כספית עם אטנולול וב-23.1 עם לוסרטן. לחץ הדם הסיסטולי פחת אף הוא ב-10.3 ו-11.2 מ”מ כספית, בהתאמה.

כצפוי, קצב הלב הואט במידה רבה באופן משמעותי בקבוצה שטופלה באטנולול (-13.2 bpm)בהשוואה לקבוצה שטופלה בלוסרטן (-0.6 bpm).

מטופלים שנטלו לוסרטן הראו שיפור משמעותי במבחני הזיכרון, בעוד שבקבוצה שטופלה באטנולול לא נצפתה השפעה של הטיפול.

יש לציין שבקבוצוה שטופלה באטנולול היו יותר תופעות שליליות מאשר בקבוצה שטופלה בלוסרטן (31 לעומת 8). עייפות, קור בקצות הגפיים ושחרחורת היו שכיחים יותר בקבוצת האטנולול, בעוד כאב ראש ובחילה דווחו יותר בקבוצת הלוסרטן.

החוקרים מסכמים כי לאטנולול וללוסרטן השפעה מיטיבה דומה על לחץ הדם בחולים קשישים עם יתר לחץ דם, אך רק לוסרטן משפר את תפקוד הזיכרון המיידי והמושהה.

J Hum Hypertens 2003 Nov;17:11:781-5

לידיעה ב-doctors guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה