עישון פסיבי עלול להאיץ את צמיחתו של גידול סרטני

מחקר חדש מצביע על כך שעישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים ע”י זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול.

הממצאים מחזקים את הקשר בין צריכת עשן פסיבית וסרטו ריאות. אנשים שחיים או עובדים עם אנשים מעשנים או בסביבה שבה נהוג לעשן ושואפים את עשן הסיגריות באופן קבוע נמצאים בסיכון גבוה ב 20-30% לפתח סרטן ריאות או מחלת לב.

רק בארה”ב מיוחס מותם של 3000 אנשים כל שנה לעישון פסיבי.

עשן הסיגריות מכיל יותר מ-60 כימיקלים בינהם ארסן ובנזן חומרים הידועים כמסרטנים.

גון קוק מבי”ס לרפאוה באונ’ סטנפורד, קליפורניה אומר שעישון פסיבי מעודד צמיחה של גידול סרטני קיים. במחקר של קוק הוזרקו תאי סרטן ריאה ובהמשך חשפו את חלקם לעשן סיגריות ואת חלקם לאוויר נקי למשך 17 ימים.

שתי הקבוצות פיתחו סרטן, אך בקב’ “המעשנים הפסיבים” הצמיחה של הגידול היתה עד פי 5 מהירה יותר, יותר כלי דם חדשים ורמת ה-VEGF, מולקולה הידועה כמעודדת צמיחת כלי דם, היתה גבוהה פי 2 בהשוואה לקבוצה שנשמה אוויר נקי.

“משמעות הדבר שעל אנשים החולים בסרטן להמנע מעישון פסיבי” מסכם אחד החוקרים.

המאבק נגד עישון פסיבי ספג מהלומה קשה במאי כשמגזין רפואי בריטי פרסם מחקר בהשתתפות 35,000 לא מעשנים הנשואים לאנשים מעשנים ומתוצאותיו עלה שעישון פסיבי אינו הורג. אך מאז  הארגון שמוציא את המגזין כבר הודיע שמדובר במחקר לא אמין.

העכברים “המעשנים” טופלו בהמשך בתרופות נגד ניקוטין או VEGF ובעקבותם חלה ירידה של 2/3 בגודל הגידולים. החוקרים אמרו שממצא זה מצביע על כך שיתכן שתרופות אלו יכולות לשמש למניעת צמיחה מחדש של גידול לאחר הקרנה או כימותרפיה.

  • Zhu, B. et al. Second hand smoke stimulates tumor angiogenesis and growth. Cancer Cell, 4, 191196, (2003).
  • Enstrom, J. E. & Kabat, G. C. Environmental tobacco smoke and tobacco related mortality in a prospective study of Californians 1960-98. British Medical Journal, 326, 10571061, (2003). 
  • לידיעה בnature  

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה