מינוני דיגוקסין Digoxin צריכים להשמר נמוכים אצל גברים עם אי ספיקת לב

התרופה למחלות לב דיגוקסין -Digoxin מעלה את אחוזי ההשרדות אצל גברים עם אי ספיקת לב, אך רק כאשר הרמה בדם של התרופה נשארת נמוכה , במינימום. ברמות גבוהות יותר, היא עלולה שלא להשפיע לטובה ואף להזיק (JAMA 2003;289:871-8) .

הממצאים החדשים הללו מבוססים על פרה- ניתוח של מחקר ( DIG trial) שנערך בין 1991-1995 ופורסם ב-97′ .המחקר הנ”ל הראה כי דיגוקסין לא הגדיל את אחוזי ההשרדות אך הצליח לחזיק פציינטים מחוץ לביה”ח ( New England Journal of Medicine 1997;336:525-33).

מאז פרסום מחקר ה-DIG הועלו חששות לגבי יעלותה היחסית של התרופה בריכוז של מעל 1.0 ng/ml.על פי הגיידליינס של ה-American College of Cardiology ושל איגוד הלב האמריקאי  , מינון גבוה של דיגוקסין לאוו דוקא יהיה יעיל יותר מאשר מינון נמוך בטיפול באי ספיקת לב.   הניתוח החדש נעשה על מנת לקבוע האם שוני בריכוזי דיגוקסין היו קשורים עם שינויים בתמותה במהלך 37 חודשי מעקב.

תוצאות הניתוח החדש מראות כי כל כל גורמי המוות עלו בצורה משמעותית כשעלה ריכוז הדיגוקסין , וכי רופאים המחליטים על מינוני דיגוקסין צריכים לכוון למינון שבין 0.5-0.8 ng/ml בגברים לשימוש אופטימלי.

במחקר הנוכחי , החוקרים בדקו למעלה מ-3500 גברים שהשתתפו במחקר המקורי ושאחוז ה ejection fraction  היה של 45% או פחות. כשליש מגברים קיבלו דיגוקסין וכ- 2.3 קיבלו פלצבו.  הגברים שקיבלו דיגוקסין חולקו ל-3 קבוצות ע”פ ריכוז התרופה: 0.5-0.8 ,0.9-1.1 ,ו 1.2 ng/ml . התמותה בגברים בקבוצה עם הריכוז הנמןך ביותר היתה בכ-7% נמוכה יותר מאשר בקבוצת הפלצבו. בניגוד לכך ,התמותה בקבוצה בריכוזים הבינוניים וגבוהים של התרופה היתה גבוהה בכ- 3% ו12% מהקבוצה שלקחה פלצבו בהתאמה. הקשר בין ריכוזי דיגוקסין לתמותה נשמר גם לאחר סינון הגורמים המשתנים.

  אחר הסיבות לביקורת על מחקר ה -DIG היא שרמות הדיגוקסין שהשתמשו בהם היו גבוהות מדי  , מסרו החוקרים. עוד מסרו החוקרים , כי למרות שרב הרופאים שרושמים דיגוקסין מנסים להשאר בריכוז של פחות מ 2.0 ng/ml על מנת למנוע תופעות טוקסיות, עליהם לחשוב על זה אחרת- לנסות לשמור את המינון בטווח מסוים , נמוך ,למטרות ריפוי.

 לכתבה המלאה באתר ה BMJ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה